Recensie: Naakt als harnas – Will Jensen

Een tijdje geleden startte ik met burlesquelessen bij Davina. Ik wou dat al een lange tijd doen, maar het was zo ver uit mijn comfortzone dat ik er me nog nooit eerder aan gewaagd had. Ondertussen is de wekelijkse les één van mijn favoriete momenten van de week geworden. Wat een zalige dansstijl, wat een fijne groep, en wat een empowered gevoel! Davina vertelde ons ook dat er een boek over haar leven bestond, geschreven door journalist en auteur Will Jensen. Uiteraard wilde ik dit boek graag lezen en recenseren voor mijn reeks Drakenavonturen*!

*Drakenavonturen: recensies van boeken die geen Young Adult, New Adult of Fantasy zijn.

Naakt als harnas

Naakt als harnas vertelt het levensverhaal van Davina, van toen ze nog de kleine Gerda was, over toen ze als stripteaseuse optrad in binnen- en buitenland, tot het heden waarin ze danslessen geeft. Het boek geeft de lezer een inzicht in een wereld die voor velen onbekend is, maar het verhaal is tegelijkertijd erg herkenbaar wat betreft de persoonlijke relaties die aan bod komen.

Ik heb erg genoten van dit boek. Het leest als een trein en is afwisselend grappig en pakkend. Ik ken Davina natuurlijk persoonlijk van de cursus die ik volg, dus het was ook wel ergens een beetje vreemd om zo “binnen te kijken” in iemand haar leven, maar ik vond het vooral een heel verrijkend boek. Ik las op haar website dat er ook coachings gebeuren waarbij passages uit het boek worden gebruikt en daar kan ik heel goed inkomen. Vooral het laatste deel, waarin dieper wordt ingezoomd in hoe je met dansstijlen zoals striptease (en burlesque) mensen hun zelfvertrouwen kan opkrikken was voor mij heel herkenbaar (en dat kan ik ten zeerste beamen trouwens want ik merk zelf dat ik dankzij de voorbije weken dansles al erg gegroeid ben). Er zijn heel veel citaten en passages in het boek die je aanzetten tot nadenken en die echt een positieve vibe hebben, waaronder deze:

Ik weet wie ik ben, ik zie mezelf graag, dus ben ik nooit alleen want ik heb altijd mezelf bij. Ik weet waar ik vandaan kom en waar ik naartoe wil. Ik volg mijn eigen weg. En als er geen weg is, maak ik zelf een pad en bewandel het met opgeheven hoofd, vol vertrouwen in mezelf en in het universum.

Magisch toch wat zulke woorden kunnen doen. Ik ben heel geïnteresseerd in persoonlijke ontwikkeling en spiritualiteit in het algemeen (en zeker hekserij), dus positieve affirmaties zoals deze spreken me sterk aan. Zou een mooie zijn om te kaderen ook.

Verbazingwekkend toch, hoe levensverhalen zo anders en toch zo herkenbaar kunnen zijn. Het eerste deel van het boek gaat vooral over Davina’s ervaringen als stripteaseuse. Dat was voor mij een super boeiend inzicht in een wereld waar ik helemaal niets van weet. Het boek bekijkt het nachtleven vanop verschillende manieren en je krijgt echt een beter beeld van hoe snel, druk, mooi maar ook gevaarlijk het leven van een danseres kan zijn. Achteraan het boek zijn ook enkele foto’s te vinden, die maakten het geheel echt af. Er zijn tevens een aantal topics die op het einde verder worden uitgewerkt, waaronder de opkomst en het verval van de Zillion, hekserij en zweethutten. En tenslotte is er nog een overzicht van Davina’s werk in de media, waardoor ik op de één of andere manier voor het eerst in jaren opnieuw FC De Kampioenen ben aan het kijken :p (Blijkbaar heeft Carmen ooit aan paaldansen gedaan, en in die aflevering verschijnt ook Davina. Misschien wil ik dat ook nog wel eens proberen ooit, ziet er cool uit).

Ik kan iedereen zowel dit boek als een cursus burlesque aanraden! Vijf op vijf edelstenen:

Ook interesse in dit boek? Contacteer Davina via het contactformulier op haar website om het aan te schaffen!

4 thoughts on “Recensie: Naakt als harnas – Will Jensen