Recensie: A Whole New World – Liz Braswell

A Whole New World banner
A Whole New World (Banner van de uitgeverij)

Toen ik de Twisted Tales serie ontdekte was ik meteen laaiend enthousiast. Nieuwe versies van gekende sprookjes, met prachtige covers, leuke titels en uitgegeven door Disney, what’s not to love? Nog helemaal in de ban van de nieuwe live action versie van Aladin koos ik ervoor om de serie te starten bij A Whole New World van Liz Braswell. (De serie bestaat trouwens uit boeken van verschillende auteurs).  Opgelet: Van dit boek bestaat op dit moment geen Nederlandstalige versie!

A Whole New World Overview
A Whole New World Overview

Wat als…

De opzet van deze serie is eenvoudig: het sprookje is gekend, maar wat als…? In het geval van het verhaal van Aladin onderzoekt het boek wat er zou gebeurd zijn moest Aladin nooit de wonderlamp in zijn bezit gekregen hebben. Wel, blijkbaar nogal veel. Het verhaal start min of meer hoe we het kennen: Jasmine gaat naar de markt, steelt zonder het zelf te beseffen een appel en wordt gered door de jonge “straatrat” Aladin met we zie onmiddellijk een band vormt. Maar dan wordt Aladin gearresteerd in naam van Jafar, de adviseur van de sultan. In de gevangenis overtuigt een oude man hem om samen met hem op zoek te gaan naar een olielamp, waarna Aladin “exact zou krijgen wat hij verdiende” (totaal geen verdachte opmerking…neen hoor, klinkt betrouwbaar, zou ik ook in lopen). En dan komt de hemel naar beneden vallen natuurlijk…Maar Aladin is niet diegene die Geest uit de lamp laat. Met de lamp in handen van de machtsbeluste Jafar, moeten Aladin, Jasmine, Abu en Kleedje een manier zoeken om het koninkrijk te redden.

A Twisted Tale

In A Whole New World zijn er heel veel verwijzingen naar de oorspronkelijke Disney-film: de cover toont de schaduw van Jafar zoals we die kennen, er zijn heel veel letterlijke citaten zoals de klassieker “En dat alleen voor een brood?”, en ook het eerste hoofdstuk start in de typische 1001-nachtensfeer waar je de zon voelt branden en je het zand bijna onder je voeten hoort knarsen.

Jammer genoeg wordt de wending in het plot uitgewerkt in een heel andere stijl, waardoor je als lezer een beetje een vervreemdingseffect ervaart. Op de achterflap staat te lezen dat deze versie het concept revolutionairen wil introduceren in het verhaal maar het leek mij een beetje alsof ze de personages van Les Misérables in een tijdmachine staken en in de wereld van 1001-nachten achterlieten. Er klopt gewoon iets niet aan het plaatje. Discussies over inflatie, een stel straatkinderen die samen een soort ondergronds verzet organiseren à la Franse revolutie en Aladin die zich uitlaat over zijn “beperkte opwaartse mobiliteit”, het voelt allemaal heel raar aan. De stijl is duidelijk voor jongere tieners maar dan plots bespreekt Jasmine de rol van de vrouw als “vol gestopt worden met baby’s”. Ietwat onverwachte formulering gegeven het doelpubliek in mijn ogen, maar misschien word ik oud 🙂

Het breekt mijn hart omdat ik zo’n hoge verwachtingen had, maar eigenlijk vond ik dit geen aangenaam boek. Ik moet zelfs toegeven dat ik een vijftigtal pagina’s voor het eind gewoon heb opgegeven omdat het me echt niet meer kon schelen. Nu zit ik natuurlijk met het dilemma m.b.t. de overige boeken in de serie, want ondanks dit eerste boek trekken de andere me nog wel aan …geef ik As Old as Time van dezelfde schrijfster een kans omdat ik nieuwe versies van Belle en het Beest gewoon niet kan weerstaan? Of zou ik eerder gaan voor Reflection, een nieuwe versie van Mulan door Elizabeth Lim? Moeilijk, moeilijk…

Maar voor dit boek: één op vijf edelstenen helaas:

Een op vijf edelstenen
Een op vijf edelstenen

Leeftijdscategorie: Jonge tieners

Trigger Warnings (klik hier, kan spoilers bevatten) Heel mild. Waarschuwing voor dood van ouders.

Als mijn recensie je geïnspireerd heeft om het boek te lezen, aarzel dan niet om het te bekijken via Goodreads of via de volgende online winkels. Moest je het boek kopen via onderstaande links krijg ik daarvoor een kleine commissie, zonder dat jij daar extra kosten voor aangerekend krijgt.

Amazon.nl: Paperback Engelstalige editie

Twisted Tales is een uitgebreide serie die zowel de klassiekers als de modernere verfilmingen (vb. Frozen) van Disney bevat. Zijn de kaften niet prachtig?

Twisted tales
Twisted Tales (Afbeelding van de uitgeverij)

Toen ik opzoekwerk deed voor deze post kwam ik ook Aladdin: Far from Agrabah van Aisha Saeed tegen (momenteel nog niet beschikbaar in het Nederlands). Dit boek is gebaseerd op de live-action remake van Disney en bevat veel avontuur, humor en onderbouwing van de relatie tussen Aladin en Jasmine. Ik heb hem alvast enthousiast op mijn verlanglijstje gezet. Lazen jullie dit nieuwe boek van Disney reeds?

Meer sprookjes herwerkingen nodig? Lees dan zeker Een vloek zo eenzaam van Brigid Kemmerer (mijn recensie vind je hier) en Hof van doorns en rozen van Sarah J. Maas (recensie).