Recensie: Burn Our Bodies Down – Rory Power

Ik vind het ongelooflijk moeilijk om een recensie te schrijven voor Burn Our Bodies Down van Rory Power. Aan de ene kant was het een Dark Fantasy die me de stuipen op het lijf heeft gejaagd (en niet op een goede manier) en me zelfs nachtmerries heeft bezorgd. Ik wist onmiddellijk dat het een boek was dat ik nooit opnieuw zou willen lezen. Aan de andere kant moet ik wel toegeven dat ik me het verhaal nog wel altijd helder kan herinneren twee jaar later, en dat ik het boek ook in één keer uitgelezen heb omdat ik zo graag het einde wou weten…dit boek blijft een lastig geval.

Burn Our Bodies Down Overview
Burn Our Bodies Down Overview

Burn Our Bodies Down

Margot Nielsen is een zeventienjarig meisje dat samenwoont met haar moeder Josephine met we zie – zacht uitgedrukt – een disfunctionele relatie heeft. Haar moeder is koud, afstandelijk en Margot moet constant op eieren lopen, want elk verkeerd woord, elke verkeerde daad kan genoeg zijn om een nieuwe ruzie aan te wakkeren. Maar het is niet zozeer het ijzige gedrag van Jo dat haar het meeste stoort, noch haar onconventionele regels (“laat steeds een vlam branden, het vuur is het enige dat je kan redden”), noch het feit dat het toch wel heel bizar is dat ze zo sterk op elkaar lijken dat ze tweelingzussen hadden kunnen zijn. Waar Margot echt niet mee kan leven is dat haar moeder haar hele familie en verleden doodzwijgt. Alle vragen zijn verboden. Voor Margot is er enkel Jo en dat moet maar genoeg zijn. Wanneer Margot een oude foto vindt met een telefoonnummer ziet ze haar kans: ze loopt weg naar Phalene, een landbouwstadje waar haar moeder blijkt opgegroeid te zijn en waar haar grootmoeder nog steeds woont. Daar aangekomen blijkt haar droom voor een echte familie al snel een nachtmerrie want niets is wat het lijkt in het dorp en haar grootmoeder lijkt in het center te staan van alle rare zaken die gebeuren. Niemand weet precies wat er aan de hand is, maar over één ding zijn alle dorpelingen het eens: Nielsen meisjes zijn synoniem voor onheil.

Een ware dystopie

Verontrustend. Onheilspellend. Creepy. Dat zijn de drie woorden die ik gebruikt zou hebben om de cover en titel van dit boek te omschrijven toen ik het in 2020 ontdekte in mijn toenmalige boekenbox. Ik moet toegeven dat de vormgeving perfect bij het verhaal past, want nu ik het boek uit heb zijn dit nog steeds de drie woorden die het sterkst naar voor komen. Op de achterflap van de editie die ik heb staat geen korte inhoud, maar een citaat uit het boek dat je onmiddellijk al een goed beeld geeft over wat voor type verhaal het gaat zijn:

The air burns me from the inside out. Fire is not like this, not the way I know it. I forgot it could hurt. I forgot it could move.

Vanaf het begin is het verhaal onheilspellend. Niet op een leuke griezelverhaal-in-het-donker manier, maar op een kille, verontrustende manier. Ik kan er niet goed een vinger op leggen waarom, maar er is iets raar aan de zinsconstructies in het boek dat bijdraagt aan de ongemakkelijke sfeer. Die sfeer druipt als het ware uit de pagina’s net zoals het onheil zich vanuit Vera’s boerderij lijkt te verspreiden.

Zoals ik reeds aanhaalde ben ik erg in dubio over dit boek. Vond ik het een goed verhaal? Neen. Vond ik het aangenaam om te lezen? Zeker niet. Maar tegelijkertijd kon ik het niet wegleggen. Ik heb een regel dat ik een boek altijd 100 pagina’s de kans geef, maar in dit boek zat ik zonder het te merken plots bij 130, hoewel ik constant aan ’t denken was “dit is niets voor mij”. Er is iets opmerkelijk aan de schrijfstijl die zo goed de toon van het boek onderstreept dat het je wel meetrekt naar het einde toe. Heel bizar. Je blijft ook gewoon lezen omdat je wil weten wat er aan de hand is, maar ik was uiteindelijk niet onder de indruk van het plot noch van de gekke plot twisten (waar je trouwens echt geen Sherlock Holmes moet voor zijn om ze door te hebben voor ze onthuld worden).

Dat geeft voor mij de doorslag om dit boek slechts twee op vijf edelstenen te geven. Hou je van een thriller in een horrorachtige dystopie? Dan zou ik Burn our Bodies Down zeker een kans geven. Is emotionele mishandeling/verwaarlozing een trigger voor je? Blijf hier dan ver van weg.

Twee op vijf edelstenen
Twee op vijf edelstenen

Leeftijdscategorie: Young adult

Representatie: Lesbisch hoofdpersonage

Trigger Warnings (klik hier, kan spoilers bevatten) Waarschuwing voor brand, emotionele mishandeling door een ouder (! Zeer aanwezig!), gore, ongewilde zwangerschap

Amazon.nl: Engelstalige Hardcover editie

Amazon.nl: Engelstalige Paperback editie

Ik probeer steeds meerdere boeken van één auteur te lezen om zo een beter beeld te vormen over zijn of haar schrijfstijl. Daarom zou ik graag Wilder Girls lezen als volgende Rory Power boek. Dit is een YA thriller die zich afspeelt in een school in quarantaine. Ik ben alvast benieuwd of ik daar ook nachtmerries over ga hebben 😉

Hou je van Dark Fantasy? Dan wil ik je zeker twee van mijn favorieten aanraden. Ten eerste, House of Hollow van Krystal Sutherland. Dit boek gaat over een meisje dat altijd al geweten heeft dat ze raar was. Toen ze een kind was is ze samen met haar zussen verdwenen en op even mysterieuze wijze terug opgedoken. Nu is ze een tiener en plots verdwijnt haar oudste zus weer. Wat is er aan de hand? Magnifiek verhaal, helaas wel nog niet verkrijgbaar in het Nederlands! Mijn recensie vind je hier.

Ten tweede, Small Favors van Erin A. Craig. Dit verhaal heeft me vanaf het begin tot het einde aan mijn stoel gekluisterd gehouden. Het speelt zich af in een klein, afgelegen dorpje waar plots allerlei wensen beginnen uit te komen. Dit klinkt misschien positief, maar het wordt al snel duidelijk dat er heel sinistere zaken aan de hand zijn. Mijn recensie kan je hier lezen. Ook dit boek is – jammer genoeg – nog niet beschikbaar in het Nederlands.

Hou je meer van YA thrillers? Lees dan zeker ook Little Creeping Things van Chelsea Ichaso. Dit verhaal gaat over een meisje waar er op mysterieuze wijze steeds branden rond ontstaan. Heel spooky, maar zonder dat je er nachtmerries van krijgt. Mijn recensie is hier te vinden. (Ook niet verkrijgbaar in het Nederlands).