Recensie: Crescent City: Huis van Aarde en Bloed – Sarah J. Maas

House of Earth and Blood Banner
House of Earth and Blood Banner van de uitgeverij.

Nadat ik mijn hart verloor aan de Troon van doorns en rozen serie (mijn recensie) wou ik zo snel mogelijk een nieuwe serie van Sarah J. Maas beginnen. Aangezien we dicht bij de publicatiedatum van deel twee kwamen, koos ik voor de Crescent City serie en las ik Huis van Aarde en Bloed.

Huis van Aarde & Bloed Overview
Huis van Aarde & Bloed Overview

Huis van Aarde en Bloed

Huis van Aarde en Bloed vertelt het verhaal van Bryce, een jonge vrouw die tracht om haar leven terug op de rails te krijgen na de brutale moord op haar beste vrienden. Maar dat is eenvoudiger gezegd dan gedaan, zeker als je half-mens bent en een reputatie hebt als hardcore feestbeest. Onverwacht bevindt ze zich plots in het midden van het moordonderzoek, tezamen met een beruchte gevallen engel. Hunt heeft echter zijn eigen redenen waarom hij per sé deze zaak tot een goed einde wil brengen. Lukt het hem, dan krijgt hij misschien eindelijk de vrijheid terug die hij verloor na de opstand der engelen. Maar in Crescent City is niets zoals het lijkt, en gevaar sluimert in de kleinste hoekjes.

Geweldig, maar echt veel te lang

Ik moet toegeven dat ik verschillende keren overwogen heb om dit boek niet uit te lezen. De editie die ik heb is geprint op bijbelpapier en bestaat uit 800 pagina’s. Ik hou van lezen, maar er zijn grenzen…Verder moet ik ook zeggen dat ik niet zo’n fan ben van uitgebreide beschrijvingen van fantasiewerelden. Geef mij maar goede personageontwikkeling. Dat is eigenlijk ook de hoofdreden waarom ik meestal geen Adult Fantasy lees. En laat er nu net één ding zijn waar dit boek een overvloed aan heeft…Maar gezien ik zo gek was op Hof van doorns en rozen heb ik toch besloten om door te zetten, en inderdaad, na een 300-tal pagina’s komt er zo waar wat actie.

Hoe verder las, hoe meer ik verliefd werd op deze wereld en de personages die erin wonen. Dit boek verraste me sterk op verschillende momenten door verscheidene onverwachte wendingen en enkele meen-je-dit-nou momenten. De laatste 200 pagina’s waren een rollercoaster van emoties en wendingen. Maar ik moet wel zeggen dat ik nog steeds geloof dat je dit verhaal ook op 500 pagina’s had kunnen vertellen, wat ook meteen de reden is waarom ik er geen vijf edelstenen aan gaf. Ik kijk uit naar deel twee, maar tegelijkertijd zie ik er ook wel wat tegen op, want het gaat opnieuw om een kleine 800 pagina’s…vier op vijf edelstenen:

Leeftijdscategorie: Voor volwassen lezers

Representatie:  PTSS. LGBTQ+ nevenpersonages

Trigger Warnings (klik hier, kan spoilers bevatten) Waarschuwing voor poging tot zelfmoord, overlijden van een geliefde, mentale gezondheidsproblemen, misogynie, verwaarlozing en gebruik van verslavende middelen .

Als mijn recensie je geïnspireerd heeft om het boek te lezen, aarzel dan niet om het te bekijken via Goodreads of via de volgende online winkels.

Amazon.nl: Paperback editie

Zowel Fairyloot als Illumicrate hebben recent een speciale uitgave van de eerste twee delen van de serie op de markt gebracht. Die van Fairyloot komt in een box en heeft exclusieve kaften met folie en illustraties op de schutbladen. De boeken werden tevens digitaal gesigneerd door de auteur. De set van Illumicrate heeft een omkeerbare stofomslag, illustraties op de schutbladen, folie op de kaft en werd ook digitaal gesigneerd. Ik heb zelf geen echte voorkeur tussen de twee sets, maar die van Illumicrate is duidelijk populairder op de tweedehandsmarkt, en de prijs ervan ligt dus ook hoger.

Hield jij ook van Huis van Aarde en Bloed? Dan heb je geluk, want op 15 februari komt zowel de originele versie als de Nederlandse vertaling van het tweede boek van de Crescent City serie, Huis van Lucht en Adem, uit!

Moest je ze nog niet gelezen hebben, dan raad ik je ten zeerste de Hof van doorns en rozen serie van Sarah J. Maas aan. Boek één is misschien geen literair meesterwerk, maar de serie wordt echt super goed vanaf boek twee. Mijn persoonlijke favoriet was boek vier. Lees ook zeker mijn recensie van de eerste drie boeken en de novelle.

Aan het begin van Huis van Aarde en Bloed krijg je als lezer een overzicht met de verschillende huizen en de wezens dit tot ieder huis behoren (vb. Vampiers, heksen, mensen, engelen, weerwolven). Dit is behoorlijk handig als referentie en gezien je toch wel bergen info te verwerken krijgt in het eerste deel van het boek zou ik het best fijn hebben gevonden moesten er nog zo’n paar lijstjes aan toegevoegd zijn. Elke keer wanneer ik een fantasiewereld tegenkom waarin zoveel verschillende wezens samengevoegd worden moet ik onmiddellijk aan twee zaken denken: één, de wereld die ik als kind ontwierp waarin ik krampachtig elk magisch wezen dat ik kende probeerde te stoppen; en twee, de Sookie Stackhouse serie van Charlaine Harris. Dus als jij helemaal into dat type werelden bent, dan zou ik je zeker ook die serie aanraden. Dit verhaal gaat over een jonge vrouw uit Bon Temps die samen met de rest van de wereld tracht te wennen aan het bestaan van vampiers. Deze serie is geschikt voor een zeer breed publiek (ik las deze boeken toen ik een jaar of 16 was, mijn oma was in de 60 toen zij ze las).

Ten slotte, een aanrader voor de fans van de Prinsen van de Hel. Ik vond hen één van de meest interessante groep personages in dit boek en hoop dat we meer over hen zullen ontdekken in deel twee. Waar doen Prinsen van de Hel je aan denken? Aan Kingdom of the Wicked (Engelstalig) van Kerri Maniscalco, natuurlijk! Mijn recensie van dit boek dat van begin tot eind gevuld is met duivelse royalty kan je hier ontdekken.