Recensie: Cruel Illusions – Margie Fuston

Magie, een circussfeer, vampieren…het boek dat ik vond in mijn Fairyloot Young Adult december box had het allemaal. Maak kennis met Cruel Illusions van  Margie Fuston.

Cruel Illusions Overview
Cruel Illusions Overview

Cruel Illusions

Cruel Illusions vertelt het verhaal van Ava, een jonge vrouw die nog slechts één droom heeft: een vampierenjager worden en de dood van haar moeder wreken. Ava is echter geen gewone vrouw. Ze werd opgevoed door goochelaars en ze beseft maar al te goed dat niets is wat het lijkt. Wanneer ze een jongeman met felgroen haar en een talent voor kaartentrucs tegenkomt, krijgt ze een uitnodiging om bij zijn groep magische vampierenjagers te gaan. Maar het leven is nooit eenvoudig. Om officieel deel uit te kunnen maken van hun groep moet Ava het opnemen tegen alle andere rekruten in een gevaarlijke wedstrijd.

Een interessant concept

Vanaf het begin was ik gefascineerd door het concept van dit boek. Goochelaars die ook vampierenjagers zijn? Top idee! Ik vond het einde van het eerste hoofdstuk, wanneer de lezer te weten komt dat er vampieren zijn echt een sterk moment. Ik zag dit niet aankomen (ik had recent de korte inhoud niet meer nagelezen) en het was een wending die me positief verraste.

Ook het magiesysteem vond ik erg interessant, hoewel het me op bepaalde momenten ook wel verwarde. En de setting was – natuurlijk – magisch ;). Verscheidene personages waren ook fascinerend, maar toch waren er bepaalde zaken die ik minder goed vond. Zo vond ik het vrouwelijk hoofdpersonage namelijk raar uitgewerkt. Er leek gewoon iets niet helemaal te kloppen, en dat gevoel heeft me nooit echt los gelaten. Ik vond de Wednesday/Enid vibes die ze me gaf wanneer ze met haar beste vriendin communiceerde wel tof nochtans.

Er was ook iets raar met het tempo van het verhaal. Aan de ene kant voelde het heel langzaam aan, met veel te lange hoofdstukken; aan de andere kant waren er dan weer scènes die gehaast aanvoelden (inclusief de romantische scènes). Hierdoor had ik een beetje een rare relatie met het boek: kon ik het nu niet wegleggen, of moest ik me nu net dwingen om verder te blijven lezen? Al bij al een behoorlijk vreemde ervaring.

Zoals ik al zei kwam ook de romance een beetje te plots, en de liefdesdriehoek was een beetje…kinderlijk op sommige momenten. Desalniettemin was ik geïntrigeerd door het achtergrondverhaal van het tweede mannelijke hoofdpersonage, en vond ik de romantiek al bij al toch oké.

Ten slotte waren er ook een aantal mooi passages in het boek, die me diep geraakt hebben. Waaronder:

“When someone says they need you, it makes you want to toss yourself into that need, expand yourself to fill it, or cut yourself in half like a magician’s assistant if that’s what they require, because helping them will make you feel whole for a moment. Until they don’t want you anymore, and you’re left contorted and gangly, and you can’t quite remember your original shape.”

Om samen te vatten: een goed boek, maar zeker niet exceptioneel: drie edelstenen!

Drie op vijf edelstenen
Drie op vijf edelstenen

Leeftijdscategorie: Young Adult

Representatie:  LGBTQ+ nevenpersonage

Trigger Warnings (klik hier, kan spoilers bevatten) Heel mild. Waarschuwing voor dood van ouders en verwaarlozing.

Amazon.nl: Hardcover Editie

Amazon.nl: Paperback Editie

Amazon.nl: eBook Editie

Zoals ik reeds aanhaalde heb ik de Fairyloot editie. Deze heeft een exclusieve kaft, een digitaal gekleurd boekblok, geïllustreerde schutbladen, folie op de harde kaft en werd gesigneerd door de auteur. Er zit tevens een brief van de auteur bij. Tweedehands kan je dit boek aan een behoorlijk lage prijs vinden, rond de € 25 – 30.

Hield je van Cruel Illusions? Dan wil je misschien ook wel Vampires, Hearts, & Other Dead Things van dezelfde auteur lezen. Dit is een YA-fantasyverhaal over een tienermeisje dat naar New Orleans reist, op zoek naar een vampier die haar stervende vader zou kunnen redden. Behoorlijk interessant concept, toch? Ik heb het alvast op mijn te-lezen-lijstje gezet. Dit boek is momenteel niet verkrijgbaar in het Nederlands.

Hou jij van de hele circusatmosfeer? Dan moet je natuurlijk de klassiekers van het genre lezen: Het Nachtcircus van Erin Morgenstern en Caraval van Stephanie Garber. Beide staan HEEL HOOG op mijn te-lezen-lijstje.

Momenteel lees ik Where Dreams Descend van Janella Angeles. Dit is een bewerking van Het spook van de opera en geeft me tot hiertoe vrij gelijkaardige vibes. Ik hou jullie binnenkort op de hoogte van mijn eindbeoordeling van dit boek. Dit boek is momenteel niet verkrijgbaar in het Nederlands.

Ten slotte deed het hele “vampiers zijn uit de kast gekomen” element van Cruel Illusions me sterk terug denken aan de Sookie Stackhouse Serie van Charlaine Harris. Deze reeks vormde de basis voor de televisieserie True Blood. Ik heb deze boeken in geen jaren gelezen, maar ik kijk er toch wel met een goed gevoel op terug en zou deze zeker aanraden aan elke vampierenfan.