Recensie: De Kraaien Duologie – Leigh Bardugo

Six of Crows Banner
Six of Crows Banner

Als ik één serie zou moeten opnemen die mijn hart onherroepelijk  veroverd heeft, dan zou ik gaan voor De Kraaien duologie van Leigh Bardugo. Ik was verliefd op dit verhaal van zodra ik Kaz Brekker zag in de eerste aflevering van Shadow and Bone op Netflix. Enkele jaren geleden recenseerde ik reeds deel één, List & Leugens, maar op de één of andere manier schreef ik daarna nooit de recensie van het tweede boek, Kraai & Koninkrijk. Daarom heb ik nu besloten om er een serierecensie van te maken!

Opgelet: In deze post zal ik beide boeken recenseren, maar alles over het tweede boek zal verborgen zitten, zodat je geen spoilers hoeft te lezen als je dat niet wil.

De Kraaien Overview
De Kraaien Overview

Boek 1: List & Leugens

Geen rouwklagers, geen begrafenissen

List & Leugens vertelt het verhaal van een bende jonge criminelen die besluiten om een onmogelijke klus aan te nemen. Waarom? Voor geld natuurlijk. Want in Ketterdam draait alles om geld. Voor sommigen onder hen is het hun enige kans op vrijheid. Voor anderen is het een verslaving. Voor nog anderen is het wraak.

Kaz Brekker is de leider van de Kraaien. Een crimineel wonderkind beter gekend als “Vuile Handen” omdat hij voor geen enkele klus terugdeinst. Dan is er Inej, de Schim. Stil als de nacht en dodelijk met haar messen. Jesper is een flamboyante scherpschutter die altijd bereid is om een potje te gokken. Deze drie Kraaien ken je al indien je het eerste seizoen van Shadow and Bone zag. Maar in totaal zijn er zes Kraaien in dit boek. Er is ook nog Nina, een meisje met magische krachten en een passie voor wafels, Matthias, een voormalige heksenjager met een agenda, en Wylan, een weggelopen rijkeluiszoon met een talent voor ontploffingen. Ze lijken misschien op een allegaartje, maar samen hebben ze de capaciteiten die nodig zijn om de klus te klaren. Of dat verzekerde Kaz hen toch op voorhand…

Avontuur, vriendschap en gebroken harten (vooral het mijne)

Zoals ik reeds vermelde hield ik al van deze personages nog voor ik het boek maar open deed. Daar werd ik best nerveus van, want wat als het boek niet zo goed was als ik me had ingebeeld? Wat als ik de schrijfstijl maar niets zou vinden of de boekversie van de personages? Maar ik had me niet druk moeten maken.

Vanaf hoofdstuk één word je als lezer in de actie getrokken. De schrijfstijl is vlot, de dialogen zijn gevat, de personages zijn…zelfs beter dan ik hoopte. Ze zijn stuk voor stuk zo echt, met al hun gebreken, hoop, angsten en wensen. Zij zijn niet de typische hoofdpersonages die 100% goed zijn en de wereld van het kwaad willen bevrijden. Neen, ze zijn moreel grijs maar door het wisselend perspectief begrijp je echt waarom ze zijn zoals ze zijn en waarom ze de dingen doen die ze doen.

Volgens mijn vriend is dit een avonturenverhaal, is de romantiek hoogstens secundair aanwezig. Daar ben ik het niet mee eens! De romantiek is misschien niet aanwezig op de conventionele manier, maar het is net één van die romantische verhaallijnen die mijn hart stal en nog steeds gegijzeld houdt. Het rauwe trauma, de wanhoop, het verlangen…het is gewoon zo, zo, zo mooi op zijn eigen manier.

Ik hield zo van dit boek dat ik me maandenlang niet heb durven wagen aan het tweede deel. Ik kende de volledige inhoud wel (in detail 😉 ) maar ik wilde het boek zelf niet lezen omdat ik het niet kon verdragen dat het verhaal voorbij zou zijn.

Het zal wel geen verrassing zijn dat ik dit boek vijf van de vijf edelstenen geef:

Boek 2: Kraai & Koninkrijk

Samenvatting & Evaluatie Opgelet: Spoilers! (Klik hier)
Toen ik mezelf dan uiteindelijk toch zover kreeg om het tweede boek te lezen was ik zo opgelucht dat het zelfs nog beter was dan ik had gehoopt. Mijn favoriete personages krijgen dan wel niet het einde waarvan ik droomde (en waarvan ik overtuigd ben dat ze het verdienen!), maar de schrijfster laat genoeg ruimten om te hopen dat ze dit ergens in de toekomst wel zullen krijgen. Zoals ik reeds zei kende ik het verhaal al volledig voor ik aan het boek begon, dus ik was niet zo gechoqueerd door de tragische gebeurtenissen aan het einde. Ik zal deze personages voor altijd in mijn hart dragen, en raad deze duologie aan iedereen aan. Zonder twijfel: 5 edelstenen op 5.

Leeftijdscategorie: Young adult, maar ook geschikt voor een ouder publiek

Representatie: LGBTQ+ hoofdpersonages, PTSS, dyslexie, handicap

Trigger Warnings (klik hier, kan spoilers bevatten) Waarschuwing voor hevig trauma, verkrachting en gedwongen prostitutie in het verleden, ontvoering, verlies, gokken, manipulatie, verslaving, mishandeling en verwaarlozing door een ouder, mensenhandel en expliciet geweld.

Amazon.nl: Paperback Editie

Amazon.nl: eBook Editie

Voor zover ik weet was er tot voorkort maar één Engelstalige speciale uitgave van deze duologie, namelijk de Collector’s edition. Deze boeken kan je nog steeds vinden in sommige winkels en kosten tussen de € 15 en € 20 per stuk. Recent hebben twee verschillende boekenboxen echter hun eigen speciale edities aangekondigd. Litjoy Crate  gaat edities uitbrengen van de volledige Grishaverse, en ze starten met deze duologie in april 2023. Hun editie zal geannoteerd zijn door de auteur, en zal een nieuwe kaft, een digitale handtekening, illustraties, en speciale schutbladen, hoezen, en boekblok hebben. De set zal € 115 kosten. Hoewel ik deze super graag zou hebben is de verzending naar Europa enorm duur en ik moet eerlijk toegeven dat ik niet zo onder de indruk ben van de ontwerpen die ze eerder deze week bekend maakten. Deze zal ik dus (helaas) aan mij laten voorbijgaan.

Ook Owlcrate  kondigde min of meer gelijktijdig aan dat ze speciale edities van de Grishaverse zouden publiceren, maar zij starten met de Grisha trilogie zelf. Hun speciale uitgave van De Kraaien volgt normaal gesproken in de lente van 2024. Er is nog niet veel over geweten, dus laten we duimen dat deze betaalbaarder zal zijn!

Om Tante Heleen (een van de antagonisten) even foutief te citeren: “wat heb jij [aan te bevelen] dat mogelijk genoeg is [om List & Leugens te evenaren]”. Deze sectie van mijn recensie was inderdaad moeilijker dan gewoonlijk.

De meeste mensen zullen hun avontuur in de Grishaverse van Leigh Bardugo gestart zijn met de Grisha trilogie aangezien dat deze serie chronologisch gezien eerst komt. Ik denk echter niet dat dit een vereiste is om daar te starten. Staat het verhaal van List & Leugens je meer aan, dan kan je direct met die duologie beginnen. Ik heb wel al gehoord dat dat niet het geval is voor de Nikolai duologie. Die speelt zich een aantal jaar na de Kraaien duologie af en er zijn referenties naar zowel de oorspronkelijke trilogie als naar de boeken van de Kraaien. Daarom raad ik je niet aan om te beginnen met De Verminkte Koning.

Wat kan ik je nog aanraden? Persoonlijk was ik vooral gefascineerd door het verhaal van Kaz en het avontuur dat het perspectief van een dievenbende met zich meebrengt. Daarom ben ik al een tijdje mijn ogen aan het open houden voor “gelijkaardige” personages (hoewel niemand hen kan evenaren, uiteraard) en heb ik twee aanbevelingen gekregen van collega bloggers. De eerste is The Gilded Wolves van Roshani Chokshi. Dit verhaal speelt zich af in Parijs en gaat over een onverwachte groep “experten” die gevraagd worden om een eeuwenoud artefact te gaan zoeken. De tweede aanbeveling is Vicious van V.E. Schwab. Dit verhaal gaat over twee briljante studenten die besluiten om te testen of het klopt dat, onder de juiste omstandigheden, normale mensen uitzonderlijke gaven kunnen ontwikkelen. Naar het schijnt vertoont één van hen behoorlijk veel overeenkomsten met Kaz. (Beide boeken zijn naar mijn weten nog niet verkrijgbaar in het Nederlands op dit moment). Ik heb ze alvast alle twee op mijn te-lezen-lijst gezet, maar ik kijk vooral uit naar het eerste (ik heb een persoonlijke vendetta tegen superhelden en de korte inhoud van Vicious stinkt ernaar…Zeg me dat ik fout ben, a.u.b.?).