Recensie: Een hart zo vurig – Brigid Kemmerer

Een hart zo vurig Banner
Een hart zo vurig banner (Inhoud van de uitgeverij)

Zoals je je misschien nog kan herinneren van mijn recensie van Een vloek zo eenzaam, was ik onmiddellijk verkocht aan de Vervloekt serie van Brigid Kemmerer. Rhen’s emoties in het eerste hoofdstuk voelden zo echt aan dat ik niet anders kon dan me verliezen in het verhaal. Ik bestelde deel twee, Een hart zo vurig, dan ook al nog voor ik deel één uitgelezen had. En ik ben blij om te melden dat hoewel het boek niet helemaal was wat ik in gedachten had, ik er toch net zo verzot op was als op deel één!

Opgepast: Deze recensie bevat spoilers voor het eerste boek!

A Heart so Fierce and Broken Overview
Een hart zo vurig Overview

Een onverwacht verhaal

Aan het eind van Een vloek zo eenzaam slagen Rhen, Harper en Grey er eindelijk in om Lilith te verslaan en de vloekt te breken. Maar wanneer Grey met de stervende tovenares verdwijnt komt hij een verschrikkelijk geheim te weten: hij is de oudere halfbroer van Rhen, en dus de ware erfgenaam van de troon. Bang voor de reactie van zijn broer en weigerend diens kroon in gevaar te brengen besluit Grey te vluchten. Hij neemt een nieuwe naam aan en begint een nieuw leven als een stalknecht, trachtend om onder de radar te blijven van de Koninklijke Garde waar hij ooit zo trotst tot behoorde.

Voor Rhen en Harper is de verdwijning van hun vriend slechts het begin van hun problemen. Een naburig koninkrijk dreigt met oorlog, tenzij Rhen zijn verloving met Harper zou verbreken en de hand van de jongste dochter van hun koningin zou accepteren. Dit brengt een patstelling teweeg die enkel kan leiden tot de dood van velen.

De oudste dochter, Lia Mara, wil echter kost wat kost bloedvergieten vermijden en besluit om zelf een oplossing te vinden. Diplomatischer dan de rest van haar familie reikt ze de hand uit naar Grey en stelt ze een onverwachte alliantie voor. Maar is hij bereid om zich te keren tegen de prins die hij ooit zwoor te beschermen?

Een hart zo vurig

Deze serie startte als een nieuwe versie van Belle en het Beest, maar daar is in dit tweede deel niet veel meer van te merken. Dat is niet echt verrassend natuurlijk: de vloek is verbroken, het beest is opnieuw een knappe prins en ze leefden lang en…oké misschien dat niet echt.

De vertelperspectieven verbaasden me dan weer wel. Ik had verwacht dat het verhaal opnieuw verteld zou worden vanuit het standpunt van Rhen en Harper, maar dat is enkel zo in het eerste en in het laatste hoofdstuk. Alle andere hoofdstukken worden verteld vanuit het perspectief van Grey en Lia Mara. Grey was natuurlijk al vanaf het begin een favoriet van vele fans, dus het is zeker niet zo’n rare wending, maar persoonlijk had ik best graag nog wat extra tijd met Rhen en Harper gehad.

Eens ik over die initiële teleurstelling was verslond ik dit verhaal even vlot als het eerste. De twee hoofdpersonages zijn eigenlijk echt wel charmerend. Lia Mara is een sterke vrouw, maar zonder een cliché te worden. Het allerlaatste waar ik nood aan heb is nog een zestienjarig meisje met magie sterker dan de beste magiër of vechttechnieken beter dan eender welke geharde veteraan. Lia Mara is krachtig en effectief, maar op een realistische manier. Ze durft zichzelf in vraag te stellen en te falen, ze durft te voelen. Ik vond haar eigenlijk leuker dan Harper. Grey is ook een aangenaam personage. Niet zo’n typische sprookjesprins als Rhen, maar heel aards en gewoon weg een goeie gast. Hij doet me wat denken aan Fitz van de Boeken van de Zieners van Robin Hobb. Dat is wel niet volledig een compliment, want ik heb me altijd rot geërgerd aan de domme beslissingen van Fitz, maar hij is zeker ook een geen gedoe, deftig persoon.

De vertaling maakt de titel van dit boek wel minder beangstigend. Door “A Heart so Fierce and Broken zat ik heel de tijd te wachten op een gebroken hart toen ik het voor de eerste keer las. Ik zal niet zeggen dat ik niet enkele keren bijna mijn hart voelde breken, maar uiteindelijk kwam ik ervan af zonder tranen. Lang niet slecht. Ik was zo blij dat deel drie al op me lag te wachten. Anders had ik het wachten echt verschrikkelijk gevonden na het einde van dit deel. Opnieuw vijf op vijf edelstenen:

Leeftijdscategorie: Young adult, geschikt voor zowel een jonger tienerpubliek als voor volwassen lezers.

Representatie: Hoofdpersonage met handicap en LGBTQ+ nevenpersonages.

Trigger Warnings (klik hier, kan spoilers bevatten) Mild. Waarschuwing voor martelingen en verraad

Als mijn recensie je geïnspireerd heeft om het boek te lezen, aarzel dan niet om het te bekijken via Goodreads of via de volgende online winkels. Moest je het boek kopen via onderstaande links krijg ik daarvoor een kleine commissie, zonder dat jij daar extra kosten voor aangerekend krijgt.

Amazon.nl: Nederlandstalige Hardcover Editie

Amazon.nl: Engelstalige Hardcover Editie

Fairyloot bracht ook een speciale uitgave uit van dit tweede deel. Deze uitgave was gesigneerd en bevatte een stoffen bladwijzer. Ik slaag er maar niet in om dit boek te vinden op de tweedehandsmarkt, helaas.

Als jij ook zo hield van Een hart zo vurig, dan heb je geluk. Deel drie, Een eed zo duivels komt in november 2021 op de markt! In het Engels is hij reeds beschikbaar natuurlijk, onder de titel A Vow so Bold and Deadly. Zeker een aanrader ook, ik kan het je verzekeren! Benieuwd? Lees mijn recensie hier.

Zoals ik reeds zei deed het boek me soms aan de Boeken van de Zieners van Robin Hobb denken. Deze serie vertelt het verhaal van Fitz, een koninklijke bastaard die wordt opgeleid in spionage en moord. Door zijn training mag hij in de buurt van zijn familie blijven, maar hij kan er nooit echt deel van uitmaken. Gebonden aan zijn eed en eer moet Fitz regelmatig moeilijke keuzes maken tussen zijn grote liefde, zijn familie en zijn vrienden. Dit waren de eerste fantasyverhalen die ik ooit las en ze zullen altijd een speciaal plekje in mijn hart hebben.

Hou je van nieuwe versies van sprookjes? Overweeg dan zeker ook de Hof van doorns en rozen serie van Sarah J Maas, geïnspireerd op verhalen zoals Belle en het Beest, Tam Lin en Ten oosten van de zon, ten westen van de maan. Waarschuwing: zeer verslavend (en de serie is nog niet volledig!). Mijn recensie van het eerste boek vind je hier.

Ik raad je ook Tussen de beesten & wilde rozen van Ashley Poston aan. Raar genoeg heb ik online nooit “bewijs” gevonden dat dit verhaal – hoewel minder duidelijk – ook op Belle en het Beest geïnspireerd zou zijn. Ik vond dat er toch echt wel elementen terug te vinden waren. Misschien niet mijn favoriete boek aller tijden, maar zeker waard om te kopen en ik ben trots om het in mijn collectie te hebben. Mijn volledige recensie lees je hier.