Recensie: Het onzichtbare leven van Addie LaRue – V.E. Schwab

Als ik heel eerlijk ben was ik helemaal niet zo enthousiast toen de boekenclub Het onzichtbare leven van Addie LaRue van V.E. Schwab selecteerde. Niet zozeer omdat het verhaal me niet aansprak, maar eerder door de dikte van het boek. De combinatie van 576 pagina’s, het feit dat het boek nergens beschikbaar was en een bijna onmogelijke deadline deden me net iets te veel aan mijn tijd als literatuurstudente denken. Ik was echter geïntrigeerd eens ik zag hoe de titel op het eerste blad vervaagde van zwart naar wit*. Het voelde gewoon zo…juist…aan voor het verhaal. Je komt er wel achter waarom =).

*Ik las de Engelse Hardcover editie. Het ontwerp is jammer genoeg anders in de Nederlandstalige versie.

Het onzichtbare leven van Addie LaRue
Het onzichtbare leven van Addie LaRue

Het onzichtbare leven van Addie LaRue

Dit boek vertelt het verhaal van Addie LaRue, een jong meisje uit het Frankrijk van de 18de eeuw. Addie houdt van ontdekken en wil haar leven ten volle leven, maar dat is helaas geen optie want haar ouders hebben een huwelijk voor haar geregeld. Op haar trouwdag vlucht ze wanhopig in het bos, de goden smekend om haar te bevrijden. Maar de god die haar antwoordt stelt haar een onverwachte kans voor: zij zal voor altijd in vrijheid kunnen leven, tot op het moment dat zij vrijwillig haar ziel aan hem afstaat. Klinkt niet zo slecht, toch? Maar er is een reden waarom je nooit moet bidden tot de goden die pas na het donker antwoord geven. Hij houdt namelijk één klein detail achter tot na het sluiten van de deal: Addie zal vergeten worden door iedereen die ze ontmoet. Want vereist echte vrijheid niet dat je onopgemerkt kan leven?

Hoewel Addie niet blij is met het bedrog van Luc (inderdaad, van alle koosnaampjes die je een duistere god zou kunnen geven gaat zij voor “Luc”), is zij niet het type persoon om bij de pakken te blijven zitten. En zo begint het opmerkelijke leven van Addie LaRue doorheen de wereld en de geschiedenis. Ernaar verlangend om iets van haarzelf achter te laten wordt ze de muze van menig kunstenaar. Maar dan, eeuwen later, gebeurt het onmogelijke: een man herinnert zich haar.

Duistere poëzie die je ziel zal raken

Zoals ik daarnet al vertelde was ik onmiddellijk onder de indruk van het design en de illustraties in de Engelse Hardcover editie. De titel die vervaagt, net zoals alle herinneringen aan Addie gaven het boek net dat beetje extra dat me over de streep trok het een eerlijke kans te geven. Dan was er de eerste illustratie, het eerste hoofdstuk en plotseling was ik in de ban van het verhaal. Schwab gebruikt zo’n mooie metaforen en beschrijvingen dat ik soms echt sprakeloos was door de schoonheid van de tekst. Het verhaal zelf is origineel, vol interessante wendingen en het houdt de lezer echt aan het boek geketend.

Ik vind het moeilijk om het boek te vergelijken met andere boeken die ik voordien las. De sfeer is duidelijk Dark Academia met een Romantische, poëtische taal en gevuld met filosofie, grote existentiële vragen en knappe duivels. Of Goden. Of Lucs. Hoe je ze ook wil noemen.

V.E. Schwab heeft me echt betoverd met dit boek. Dit was het eerste werk dat ik van haar las en ik ben alvast benieuwd om meer te lezen. Ik heb gehoord dat haar stijl sterk verschilt tussen haar verschillende boeken en series dus ik ben alvast enthousiast om de twee volgende werken op mijn te-lezen-lijstje te starten: Vicious en De kleuren van magie.

Zeker een ontdekking: vier op vijf edelstenen:

Leeftijdscategorie: Volwassenen, maar ook geschikt voor tieners die houden van filosofische/poëtische boeken

Trigger Warnings (klik hier, kan spoilers bevatten) Mild. Waarschuwing voor zelfmoordpoging, alcoholmisbruik en depressie.

Representatie: Hoofdpersonage met depressie

Als mijn recensie je geïnspireerd heeft om het boek te lezen, aarzel dan niet om het te bekijken via Goodreads of via de volgende online winkels. Moest je het boek kopen via onderstaande links krijg ik daarvoor een kleine commissie, zonder dat jij daar extra kosten voor aangerekend krijgt.

Amazon.nl: Nederlandstalige Hardcover Editie

Amazon.nl: Engelstalige Hardcover Editie (die met het mooie design)

Amazon.nl: Engelstalige Geïllustreerde Speciale uitgave (is hij niet prachtig??? Hij komt uit in oktober 2021)

Indien je niet kan wachten tot het boek tot bij jou geraakt, kan je alvast naar deze video luisteren waarin V.E. Schwab het eerste hoofdstuk voorleest (in het Engels uiteraard).

V.E. Schwab leest het eerste hoofdstuk van Het onzichtbare leven van Addie LaRue voor

De Illustrated Anniversary Edition is een witte editie met prachtige illustraties die behoorlijk duur is als je hem wil kopen op de tweedehandsmarkt.

Illumicrate koos dit boek voor hun oktober 2020 boekenbox. Hun editie heeft verschillende geheime harde kaften, een exclusieve kaft, illustraties op de schutbladen, een geverfd boekblok en werd gesigneerd door de auteur. Verder zat er ook nog een pin en een print in een kader bij.

Zoals ik hierboven reeds schreef heb ik niet veel boeken in mijn kast staan die gelijkaardig zijn. Indien jij ook betoverd was door dit verhaal wil je misschien ook De kleuren van magie, boek één van Schwab’s befaamde serie Schemering een kans geven. Ik ben alvast er heel benieuwd naar, aangezien het gaat over magiërs die kunnen reizen tussen parallelle Londens: Rood, Grijs, Wit en Zwart Londen. Ik ben nog niet vaak verhalen tegengekomen over alternatieve universums, dus ik ben enthousiast! Laat me weten wat je hier van vond indien jij dit werk reeds las!

Daarnaast moest ik ook denken aan Het portret van Dorian Gray van mijn geliefde Oscar Wilde. Deze klassieker vertelt het verhaal van een man die zijn ziel verkoopt in ruil voor eeuwige jeugd en schoonheid. Terwijl hij onveranderd blijft wordt zijn portret ouder en ouder…

En ten slotte, als we het dan toch hebben over filosofische en poëtische werken over vervloekte zielen, moeten we het dan ook niet hebben over de geweldige Vampierkronieken van Anne Rice? De vampier vertelt (het eerste werk uit de serie) was de eerste “enge” film die ik zag als een tiener en het eerste boek dat ik kocht in het Engels, nog voor ik Engels op school kreeg. Ik moest het gewoon hebben, ik was zo geobsedeerd door het tragische en duistere lot van de vampiers Louis, Lestat, Armand & Claudia. De verhaallijnen zijn behoorlijk verschillend van Het onzichtbare leven van Addie LaRue natuurlijk, maar de schrijfstijl herinnerde me er aan hoeveel ik hield van het werk van Anne Rice. Moest jij nog geen van haar Vampierkronieken hebben gelezen, doe dit dan a.u.b. zo snel mogelijk. Dank je!