Recensie: Lily – Tom De Cock

Een paar maanden geleden kocht ik Lily, het eerste deel uit de gelijknamige reeks van Tom De Cock. Dit boek won in 2022 de prijs voor het Beste Boek voor Jongeren, en nu ik het gelezen heb snap ik volledig waarom. Wauw!

Lily

Lily speelt zich af in een toekomstige wereld waarin onze slechte zorg voor de planeet geleid heeft tot een leven vol lockdowns, natuurrampen en pandemieën. Hoofdpersonage Lily laat het niet aan haar hart komen, want zij heeft een duidelijk doel voor ogen: de eerste influencer worden die gevolgd wordt door elke online account. Om haar ambitie waar te maken stort Lily zich halsoverkop in een gewaagd avontuur buiten de beperkingen van de futuristische samenleving.

Een onverwacht verhaal

Ik haalde het reeds aan: wanneer je Lily leest snap je onmiddellijk waarom dit boek verkozen werd tot jongerenboek van het jaar. Het verhaal is herkenbaar, onheilspellend en verbazend actueel. Als ik me goed herinner uit het schrijversinterview met Tom De Cock tijdens Flip The Page 2022, was de setting van het verhaal al lang gekozen voor het uitbreken van onze eigen pandemie, wat het boek enkel nog maar relevanter maakt. Door de combinatie van een online leefwereld die jongeren sterk zullen herkennen en een harde realiteit door o.a. klimaatverandering, creëert de schrijver een futuristische dystopie waarvan je als lezer denkt “hé, sta ik daar nu eigenlijk al niet met één been  in?”. Het is alleszins een behoorlijke wake-up call.

Het verhaal voelt door al deze elementen heel modern aan. Zo had ik bijvoorbeeld nog nooit eerder een boek gelezen waarin het hoofdpersonage een influencer is. Lily is beroemd doordat ze elke dag van kapsel verandert. Kan je het je voorstellen, wat een werk! Ook de representatie vond ik zeer goed uitgewerkt. Zo heeft Lily bijvoorbeeld  een handicap zonder dat ze hierdoor gedefinieerd wordt (ze heeft namelijk maar één oog), en zijn er belangrijke LGBTQ+ nevenpersonages.

Lily is maar 14 jaar, wat aan het jongere eind van Young Adult literatuur zit. Door de thematiek en vertelstijl ben ik er echter zeker van dat dit boek ook oudere lezers bekoort (en de prijs die het ontving bevestigt dit natuurlijk). Ik ben 31 en zelf ik heb het verhaal met veel plezier gelezen. En ook ik was even in shock door het eerste hoofdstuk. Ik voel me redelijk naïef achteraf gezien dat ik niet zag aankomen wat er ging gebeuren, maar goed, dat deed ik dus niet.

Ten slotte wou ik ook nog even aanhalen hoe cool het kaftontwerp van deze boeken is. Echt heel gaaf gedaan, en als je de twee eerste delen naast elkaar ziet staan zie je onmiddellijk dat het een prachtige set gaat zijn.

Vier op vijf edelstenen!

Leeftijdscategorie: Young Adult

Representatie:  Hoofdpersonage met een visuele handicap. LGBTQ+ nevenpersonages.

Amazon.nl: Paperback

Amazon.nl: eBook

Was jij ook zo onder de indruk van dit verhaal? Dan heb je geluk, want deel twee, Storm, is reeds beschikbaar!

Indien je op zoek bent naar meer futuristische jongerenboeken, dan wil ik je ook graag Zielsveel van de geweldige Laura Dirkx aanraden. Dit verhaal gaat over Noé, een jonge vrouw die aan het begin van het boek het Huis verlaat waarin ze werd voorbereid op de zoektocht naar haar Wederhelft. Mijn recensie van dit geweldige eerste deel vind je hier.

Verder is ook Zeis van Neal Shusterman zeer populair. In deze reeks heeft de mensheid de dood overwonnen en werd er een speciale functie in het leven geroepen om er voor te zorgen dat de populatie toch in balans blijft. Hoewel ik zelf minder overtuigd was door dit verhaal, moet ik toegeven dat ik er maanden later nog steeds regelmatig aan terug denk. Mijn recensie vind je hier.