Recensie: List & Leugens – Leigh Bardugo

Six of Crows Banner
Six of Crows (Banner van de uitgeverij)

Ik was al verkocht aan de Kraaien duologie van Leigh Bardugo voor ik List & Leugens zelf maar gelezen had. Een vriendin stuurde me een sms’je om te vragen of ik Shadow and Bone al had gezien op Netflix, omdat “er daar een paar personages in zaten die ik wel interessant zou vinden”. Zo gezegd, zo gedaan, die avond keken we aflevering 1. En 2. En plande ik mijn emigratie naar Ketterdam. De verhaallijn rond de Lichtheerser is ook lang niet slecht, maar ik werd pas echt omver geblazen door de drie kraaien (hoewel het echt wel opviel dat ze gewoon een beetje rondliepen in een verhaal waar ze eigenlijk niet in hoorden…maar dat is nog een heel andere discussie. En ik ben ZO blij dat ze erin zaten!).

Update: ondertussen heb ik ook een spoiler-vrije recensie van de gehele duologie!

Six of Crows Overview
Six of Crows Overview

Geen rouwklagers, geen begrafenissen

List & Leugens vertelt het verhaal van een bende jonge criminelen die besluiten om een onmogelijke klus aan te nemen. Waarom? Voor geld natuurlijk. Want in Ketterdam draait alles om geld. Voor sommigen onder hen is het hun enige kans op vrijheid. Voor anderen is het een verslaving. Voor nog anderen is het wraak.

Kaz Brekker is de leider van de Kraaien. Een crimineel wonderkind beter gekend als “Vuile Handen” omdat hij voor geen enkele klus terugdeinst. Dan is er Inej, de Schim. Stil als de nacht en dodelijk met haar messen. Jesper is een flamboyante scherpschutter die altijd bereid is om een potje te gokken. Deze drie Kraaien ken je al indien je Shadow and Bone zag. Maar in totaal zijn er zes Kraaien in dit boek. Er is ook nog Nina, een meisje met magische krachten en een passie voor wafels; Matthias, een voormalige heksenjager met een agenda; en Wylan, een weggelopen rijkeluiszoon met een talent voor ontploffingen. Ze lijken misschien op een allegaartje, maar samen hebben ze de capaciteiten die nodig zijn om de klus te klaren. Of dat verzekerde Kaz hen toch op voorhand…

Avontuur, vriendschap en gebroken harten (vooral het mijne)

Zoals ik reeds vermeldde hield ik al van deze personages nog voor ik het boek maar open deed. Daar werd ik best nerveus van, want wat als het boek niet zo goed was als ik me had ingebeeld? Wat als ik de schrijfstijl maar niets zou vinden of de boekversie van de personages? Maar ik had me niet druk moeten maken.

Vanaf hoofdstuk één word je als lezer in de actie getrokken. De schrijfstijl is vlot, de dialogen zijn gevat, de personages zijn…zelfs beter dan ik hoopte. Ze zijn stuk voor stuk zo echt, met al hun gebreken, hoop, angsten en wensen. Zij zijn niet de typische hoofdpersonages die 100% goed zijn en de wereld van het kwaad willen bevrijden. Neen, ze zijn moreel grijs maar door het wisselend perspectief begrijp je echt waarom ze zijn zoals ze zijn en waarom ze de dingen doen die ze doen.

Volgens mijn vriend is dit een avonturenverhaal en is de romantiek hoogstens secundair aanwezig. Daar ben ik het niet mee eens! De romantiek is misschien niet aanwezig op de conventionele manier, maar het is net één van die romantische verhaallijnen die mijn hart stal en nog steeds gegijzeld houdt. Het rauwe trauma, de wanhoop, het verlangen…het is gewoon zo, zo, zo mooi op zijn eigen manier.

Ik hield zo van dit boek dat ik me nog niet heb durven wagen aan boek twee. Ik ken de volledige inhoud 😉 maar ik wil het nog niet lezen, gewoon omdat ik niet wil dat het verhaal gedaan zou zijn. Absoluut een kanshebber voor de Jess-favo-boek-van-het-jaar prijs!

Het zal wel geen verrassing zijn dat ik dit boek vijf van de vijf edelstenen geef:

Leeftijdscategorie:  Young adult, geschikt voor zowel een jonger tienerpubliek als voor volwassen lezers.

Representatie: LGBTQ+ hoofdpersonages en hoofdpersonage met PTSS

Trigger Warnings (klik hier, kan spoilers bevatten) Waarschuwing voor trauma, vermeldingen van verkrachting, verslaving, mishandeling en verwaarlozing door ouders, kinderhandel & grafisch geweld.

Als mijn recensie je geïnspireerd heeft om het boek te lezen, aarzel dan niet om het te bekijken via Goodreads of via de volgende online winkels. Moest je het boek kopen via onderstaande links krijg ik daarvoor een kleine commissie, zonder dat jij daar extra kosten voor aangerekend krijgt.

Amazon.nl: Kindle Nederlandstalige Editie

Amazon.nl: Duologie Nederlandstalig (Hardcover)

Om Tante Heleen (een van de antagonisten) even foutief te citeren: “wat heb jij [aan te bevelen] dat mogelijk genoeg is [om List & Leugens te evenaren]”. Deze sectie van mijn recensie was inderdaad moeilijker dan gewoonlijk. Ik zal starten met de meest voor de hand liggende opties.

Indien jij ook je hart verliest aan dit verhaal, dan ben je ongetwijfeld ook opgelucht dat het deel uitmaakt van een duologie. Zoals ik als zei ben ik zelf nog niet gestart aan deel twee, maar mijn vriend zei me dat Kraai & Koninkrijk net zo goed was als List & Leugen. Update: mijn recensie vind je hier.

De meeste mensen zullen hun avontuur in de Grishaverse van Leigh Bardugo gestart zijn met de Grisha trilogie aangezien dat deze serie chronologisch gezien eerst komt. Ik denk echter niet dat het een vereiste is om daar te starten. Staat het verhaal van List & Leugens je meer aan, dan kan je direct met die duologie beginnen. Ik heb wel al gehoord dat dat niet het geval is voor de Nikolai duologie. Die speelt zich een aantal jaar na de Kraaien duologie af en er zijn referenties naar zowel de oorspronkelijke trilogie als naar de boeken van de Kraaien. Daarom raad ik je niet aan om te beginnen met De Verminkte Koning.

Wat kan ik je nog aanraden? Persoonlijk was ik vooral gefascineerd door het verhaal van Kaz en het avontuur dat het perspectief van een dievenbende met zich meebrengt. Daarom ben ik al een tijdje mijn ogen aan het open houden voor “gelijkaardige” personages (hoewel niemand hen kan evenaren, uiteraard) en heb ik twee aanbevelingen gekregen van collega bloggers. De eerste is The Gilded Wolves van Roshani Chokshi. Dit verhaal speelt zich af in Parijs en gaat over een onverwachte groep “experten” die gevraagd wordt om een eeuwenoud artefact te gaan zoeken. De tweede aanbeveling is Vicious van V.E. Schwab. Dit verhaal gaat over twee briljante studenten die besluiten om te testen of het klopt dat, onder de juiste omstandigheden, normale mensen uitzonderlijke gaven kunnen ontwikkelen. Naar het schijnt vertoont één van hen behoorlijk veel overeenkomsten met Kaz. (Beide boeken zijn naar mijn weten nog niet verkrijgbaar in het Nederlands op dit moment). Ik heb ze alvast alle twee op mijn te-lezen-lijst gezet, maar ik kijk vooral uit naar het eerste (ik heb een persoonlijke vendetta tegen superhelden en de korte inhoud van Vicious ruikt er sterk naar…Zeg me dat ik fout ben, a.u.b.?).

Heb jij reeds één van deze boeken gelezen?