Recensie: Little Creeping Things – Chelsea Ichaso

Ik moest even slikken toen ik de july 2020 boekenbox van mijn toenmalige BOOX-abonnement openende en de cover van Little Creeping Things van Chelsea Ichaso zag. Naast de titel laat ook de vormgeving weinig aan de verbeelding over: een thriller. Een genre waar ik normaal gezien ver weg van blijf. Maar het leuke aan elke maand een mystery boek ontvangen is natuurlijk om jezelf te laten verrassen: dus, met mijn stoute schoenen aangetrokken ben ik in dit debuut van Chelsea Ichaso gedoken. Opgelet: Van dit boek bestaat op dit moment geen Nederlandstalige versie!

En ik moet zeggen: misschien moet ik toch vaker dit genre een kans geven!

Little Creeping Things Overview
Little Creeping Things Overview

Fire Girl

Het hoofdpersonage van Little Creeping Things is Cassidy Pratt. Een studente middelbare school, met goede punten en geweldig in volleybal. Doorsnee meisje zou je denken. Maar in haar dorp staat Cass gekend als “Fire Girl”, de tikkende tijdbom die ooit als klein meisje een brand aanstak waarin haar buurmeisje omkwam. Hoewel het jaren geleden is, volgen de rook en de kille poppenogen van die ene dag haar nog altijd. Gelukkig zijn er Gideon, haar beste vriend, en Asher, haar heldhaftige grote broer die haar beschermen door dik en dun.

Maar sommige kwade tongen weten van geen ophouden. Zoals de populaire Melody Davenport, die steeds nieuwe creatieve manieren weet te vinden om haar leven tot een ware hel te maken. Tot op de dag dat Melody verdwijnt en Cassidy denkt te weten wie hier achter zit. Maar hoe vertel je de politie wat je weet, als je zelf de reputatie van moordenaar hebt? En wat als je recent – voor de grap natuurlijk! – de perfecte moord hebt gepland op Melody? Nog voor Cass een plan kan bedenken krijgt ze een sms’je van een ongekend nummer: Ik ben zo blij dat we hier samen inzitten…

Een onbetrouwbare verteller

Zoals ik al zei, Little Creeping Things heeft me zin gegeven om het thriller-genre vaker een kans te geven (Oké, in alle eerlijkheid: YA-thrillers, aan de standaardversie ga ik me niet wagen 😊). Het boek heeft me de hele tijd op het puntje van mijn stoel gehouden en ik heb de 313 pagina’s in één dag uitgelezen. Voor mij was het de perfecte combinatie van een snel ritme, humor en spanning. En moest ik per ongeluk hardop gegild hebben toen mijn telefoon af ging vlak naast me – nét toen de dader weer aan het sms’en was, uiteraard – dan tel ik dat enkel maar als bonuspunten voor het boek.

Wat me echt fascineerde was zonder twijfel het vertelperspectief. Het hele verhaal wordt verteld vanuit het oogpunt van Cassidy en zij is wat je noemt een “onbetrouwbare verteller”. Ze biedt een fout perspectief aan op de gebeurtenissen, waardoor je als lezer voortdurend uit balans wordt gebracht. Vertelt ze de waarheid? Hallucineert ze? Liegt ze? Je weet het niet. En dat maakt het net zo interessant. Niets is wat het lijkt.

Het einde had voor mij iets sterker mogen zijn, maar dat ter zijde was ik geboeid tot de laatste pagina. En dat voor een meisje met een afkeer van thrillers en een doodsangst voor vuur J Knap werk, Chelsea Ichaso!

Aangezien ik heel de dag aan mijn zetel gekluisterd was: een welverdiende vier uit vijf edelstenen:

4 Edelstenen
Vier op vijf edelstenen

Leeftijdscategorie: Young adult, geschikt voor 14+

Representatie: Hoofdpersonage met PTSS

Trigger Warnings (klik hier, kan spoilers bevatten) Waarschuwing voor Trauma & PTSS, vuur/brandstichting en pesterijen

Als mijn recensie je geïnspireerd heeft om het boek te lezen, aarzel dan niet om het te bekijken via Goodreads of via de volgende online winkels. Moest je het boek kopen via onderstaande links krijg ik daarvoor een kleine commissie, zonder dat jij daar extra kosten voor aangerekend krijgt.

Amazon.nl: Paperback Engelstalige uitgave

Drie augustus komt Dead Girls Can’t Tell Secrets van Chelsea Ichaso uit (in het Engels). Deze nieuwe YA-psychologische thriller gaat over Savannah, een meisje verscheurd door schuldgevoel over het ongeluk van haar jongere zus Piper.  Maar dan ontdekt ze dat een van de clubs van haar school Piper had gevraagd om naar de plaats van het ongeluk te komen. Maar waarom? En wat is er net gebeurd? In een poging om de waarheid te achterhalen gaat Savannah bij de club…maar wie kan ze vertrouwen? Ik heb dit boek alvast op mijn te-lezen lijstje gezet, benieuwd of Chelsea Ichaso mij opnieuw zal weten verrassen! Update: Mijn recensie vind je nu hier.

Ik moet toegeven dat ik niet veel gelijkaardige boeken in dit genre kan aanraden, aangezien ik er nog niet veel gelezen heb. Daarom heb ik me even laten assisteren door andere lezers. Hou je van dit genre, dan zou House of Salt and Sorrows van Erin A Craig ook een topper zijn. Dit boek gaat over een landhuis met 12 vervloekte zussen waar paranormale dingen schijnen te gebeuren…klinkt alvast niet slecht, nietwaar? 😊 Voor zover ik kan zien bestaat dit boek ook nog niet in het Nederlands. Edit: Mijn recensie kan je nu hier lezen.

Ik las recent wel één andere YA-thriller, maar persoonlijk zou ik deze niet aanraden (ik heb er nachtmerries van gehad…mijn recensie kan je hier lezen): Burn Our Bodies Down van Rory Power. Dit verhaal is vanaf het begin tot het einde onheilspellend en gaat over de zeventienjarige Margot die – mede gedreven door haar dysfunctionele relatie met haar moeder – op zoek gaat naar haar grootmoeder. En dan beginnen de dingen mis te gaan. Ik heb een hele rare relatie met dit boek: ik vond het verschrikkelijk om te lezen maar kon het tegelijkertijd niet weg leggen. Hou je van een thriller in een horrorachtige dystopie? Geef dit boek dan toch een kans (wel enkel beschikbaar in het Engels op dit moment). Is emotionele mishandeling/verwaarlozing een trigger voor je? Blijf hier dan ver van weg.