Recensie: Night’s Reign – Daan Katz

Enkele weken geleden recenseerde ik Children of War, een anthologie door verschillende auteurs waarvan de opbrengst de kinderen in Oekraïne steunt. Eén van de auteurs die hiervoor een kortverhaal schreef was Daan Katz. Ik had erg genoten van zijn bijdrage en was dan ook erg blij dat ik de kans kreeg om Night’s Reign, boek één van de Curse of the Fathers Serie, te lezen en te recenseren.

Nights Reign Overview
Nights Reign Overview

Night’s Reign

Night’s Reign is het verhaal van Niels, een priester op de vlucht, en Bel, een cantor. Wanneer ze met elkaar kennis maken is Bel onmiddellijk nieuwsgierig naar het verleden van Niels en begint ze vragen te stellen. Hierdoor wordt er steeds een groter deel van zijn verleden aan de lezer onthuld. Al snel blijkt dat Niels niet voor de minste op de vlucht is: hij tracht zich te verstoppen voor de koning en zijn huurmoordenaars. Bel en Niels groeien naar elkaar toe en besluiten om samen te vertrekken en de koning te confronteren. Niels blijkt echter niet de enige te zijn die gevaarlijke geheimen verbergt.

Een geweldig verhaal

Ik heb echt genoten van dit duistere fantasy verhaal, en al zeker van de geweldige representatie. Mentale gezondheid is zo’n interessant thema, dus het was geweldig dat dit zo’n belangrijk onderwerp was in dit boek. Vaak ben ik wat twijfelachtig t.o.v. fantasy boeken voor volwassenen omdat ik niet zo hou van een focus op fictieve werelden, maar dat was hier zeker geen probleem. De wereld die in dit boek tot leven wordt gewekt is absoluut prachtig, maar het boek op zich was vooral gericht op de personages. Daar houd ik echt van, en dit zorgde tevens voor een geweldig kader voor het behandelen van onderwerpen zoals mentale gezondheid. Niels zijn beschrijving van “overweldigd” vond ik echt enorm pakkend, aangezien dit voor mij heel herkenbaar is maar het jammer genoeg niet vaak genoeg aan bod komt in boeken.

Bel vond ik ook echt een heel aangenaam personage. Ze is een sterk hoofdpersonage en zij en Niels pasten zo mooi samen als vertellers. Bel zit in een rolstoel en dat is opnieuw een element dat we nog niet vaak genoeg zien opduiken in verhalen. Dubbel applaus voor de auteur!

Voeg daar nog eens draken, profetieën, lotsbestemmingen en een Erlen koning aan toe, mix het met een verhaalopbouw die doet denken aan de klassieke podiumkunsten, en je hebt het perfecte recept voor een uniek en geweldig verhaal. Ik kijk er zeker naar uit om nog meer werken te ontdekken van deze auteur!

Vier op vijf edelstenen!

Leeftijdscategorie: volwassen

Representatie: rolstoelgebruiker, neurodiversiteit, mentale gezondheid

Trigger Warnings (klik hier, kan spoilers bevatten) Waarschuwing voor (seksueel) geweld, zelfmoord, verslaving en geestelijke ziekte.

Als mijn recensie je geïnspireerd heeft om het boek te lezen, aarzel dan niet om het te bekijken via Goodreads of via de volgende online winkels.

Amazon.nl: Engelstalige hardcover editie

Amazon.nl: Engelstalige paperback editie

Amazon.nl: Engelstalige eBook editie

Verder is er ook een editie beschikbaar met een groot lettertype: Amazon.com: Engelstalige Large Print eBoek editie

Daan Katz - Over de auteur
Daan Katz – Over de auteur

Ben jij ook betoverd door het werk van Daan Katz? Bekijk dan zeker ook zijn nieuwe boek dat binnenkort uitkomt, Book Death and the Maiden Dit is het verhaal van een grootmoeder…die plots weer jong is. Sommige van de personages uit Book Night’s Reign maken ook in dit werk hun intrede. Mijn recensie kan je hier lezen!

Daan Katz schrijft ook poëzie en heeft reeds verschillende bundels gepubliceerd. Book Night Song is een verzameling van 46 fantasy kwintijnen die verschillende thematieken omvatten. Het is het eerste werk in de Book Songs of Redemption Serie. Mijn recensie kan je hier lezen.

Zoals ik reeds vermeldde aan het begin van recensie is Daan ook één van de auteurs die een kortverhaal publiceerden in de Book Children of War anthologie. Deze verzameling bevat vele verschillende genres waaronder fantasy, historische fictie, literaire fictie en memoires. Ik raad iedereen aan om dit boek te lezen! Het steunt niet enkel een geweldig goed doel (Voices of Children Foundation), het is ook gewoon een geweldig boek met verhalen die allemaal, op de één of andere manier, draaien rond het thema “oorlog”. Mijn recensie vind je hier.