Recensie: Small Favors – Erin A. Craig

Small Favors banner
Small Favors banner van de uitgeverij

Vorig jaar in augustus kreeg ik mijn allereerste boekenbox van De Boekenbuit aan, genaamd “Queen Bee” (unboxing). Het bijgesloten boek, Small Favors van Erin A. Craig  trok onmiddellijk mijn aandacht en ik ben blij dat ik nu kan zeggen dat het al mijn verwachtingen meer dan waar heeft gemaakt!

Small Favors Overview
Small Favors Overview

Small Favors

Small Favors vertelt het verhaal van Ellerie, een jonge vrouw die in een klein, afgesloten dorpje voor de bijen van haar familie zorgt. Ellerie weet wel beter dan zich in het bos rondom het dorp te begeven, want volgens de verhalen zou het kwade nog steeds ronddwalen achter de beschermende belletjes aan de rand van het bos. Maar dan verdwijnt een groep dorpelingen en meer en meer mensen beginnen zich zorgen te maken dat er misschien ook iets duisters in het dorp zelf aanwezig is. Wanneer er meer en meer bizarre dingen gebeuren dreigt de chaos de overhand te nemen…kan het dorp nog gered worden van de monsters in het bos? Of moeten ze zich inderdaad meer zorgen maken over wat er in het dorp zelf op til is?

Een geweldige, duistere fantasy

Ik hield echt enorm van dit boek. Vanaf het begin werd ik meegesleurd door de duistere sfeer en de manier waarop de dystopie geschetst wordt. Dit was absoluut “mijn” type griezelig: eng genoeg om me bang te maken (ik bedoel, wie verzint er nu een wapiti met paddenstoelen die uit zijn hoofd groeien? Brr, echt wel een trigger voor mijn mycofobie), maar zonder dat ik er ‘s nachts ook echt niet van zou kunnen slapen. *chef’s kiss*. Perfect!

Ik vond het mannelijke hoofdpersonage ook geweldig. Alleen al zijn aankomst in het dorp schreeuwt “problemen” en de interactie tussen hem en Ellerie is zo goed geschreven. Hij deed me ook sterk denken aan Repelsteeltje, door zijn rare obsessie met namen. Om nog maar te zwijgen over de magie en zijn gewoonte om deals te maken 🙂 Aan Ellerie zelf moest ik wel even wennen. Ze kwam in het begin een beetje te jong over voor haar leeftijd. Zo is ze echt helemaal gericht op haar vader trots te maken en trekt ze soms rare conclusies (bijvoorbeeld: “waarom werd ik niet wakker van de geur van het vuur”…Lieverd, je weet dat je nu eenmaal niet kan ruiken in je slaap, toch?). Maar uiteindelijk vond ik haar ook best een tof personage.

Ook de algemene vibe van het verhaal vond ik super. Het was niet enkel duister en mysterieus, het was ook een beetje sprookjesachtig want het deed me soms ook echt aan Roodkapje denken. Het boek sprak ook zeker de heks in mij aan, onder andere door de “regels” van het dorp. Deze worden aan het begin vermeld en worden ook doorheen het verhaal aan specifieke hoofdstukken gelinkt. Het ritme ervan deed me denken aan de Wicca Rede. Ik ga trouwens echt mijn eigen “doosje geluk” maken! Wat een geweldig idee <3 Zonder twijfel, vier op vijf edelstenen:

Leeftijdscategorie: Young Adult, maar ook zeker en vast geschikt voor een ouder publiek

Trigger Warnings (klik hier, kan spoilers bevatten) Mild. Waarschuwing voor geweld en brand.

Amazon.nl: Engelstalige hardcover editie

Ik wil ook nog even in de verf zetten hoe prachtig deze uitgave is. Je kan gewoon honing ruiken door naar de kaft te kijken, en ook de lay-out van het boek zelf is prachtig…Sterk aangeraden!

Wil je graag al een beetje kennis maken met het verhaal? Luister dan naar dit (Engelstalige) audiofragment op de website van de uitgeverij!

Hield jij ook zo van Small Favors? Lees dan zeker ook Witch of Ware Woods van Sonja F Blanco (Engelstalig). Dit was de eerste ARC die ik ooit ontving en ik ben er nog steeds van onder de indruk. Dit boek is het eerste deel van een nieuwe trilogie en het heeft een gelijkaardige magische vibe met ook een sterke nadruk op het gemeenschapsaspect. Het genre is wel anders: het is ook een YA fantasy, maar het is een stuk minder duister en niet dystopisch. Sterk aangeraden, dus bekijk zeker mijn recensie!

De duistere elementen van Small Favors deden me ook terugdenken aan Tussen de beesten & wilde rozen van Ashley Poston. Dit verhaal heeft een gelijkaardige enge-beesten-in-het-bos vibe, maar heeft wel meer gevatte humor en minder een focus op het gemeenschapsgebeuren. Mijn volledige recensie vind je hier.

Op een bepaalde manier deed het verhaal me ook denken aan Burn our Bodies Down van Rory Power (Engelstalig). Ik neem aan dat dat komt omdat dat boek ook gaat over een dystopie en ook een brandscène bevat. Ik moet er wel bij zeggen dat ik van dit boek wél nachtmerries gekregen heb. Het mag dan wel een Young Adult boek zijn, maar het is zeker geen leesvoer voor mensen met een klein hartje. Mijn recensie kan je hier lezen!

Ik kan alvast niet wachten om meer te lezen van het werk van Erin A. Craig, dus ik duik binnenkort in House of Salt and Sorrows. Heb jij dit zeer populaire boek reeds gelezen? Edit: Mijn recensie vind je nu hier.