Recensie: Zolang de citroenbomen bloeien – Zoulfa Katouh

Af en toe kom je een boek tegen waarvan je op voorhand al weet dat het je hart gaat breken. Zolang de citroenbomen bloeien van Zoulfa Katouh was er zo ééntje. Prachtig. Verschrikkelijk. Hoop. Wanhoop. Dit boek is een perfecte mix van emoties die samen een beeld scheppen van een maar al te gruwelijke realiteit…die nog steeds aan de gang is op het moment dat ik deze recensie schrijf.

Zolang de citroenbomen bloeien Overview
Zolang de citroenbomen bloeien Overview

Zolang de citroenbomen bloeien

Zolang de citroenbomen bloeien is het verhaal van Salama, een jonge vrouw die studeert voor apotheker en wiens leven aan stukken wordt geslagen door de Syrische revolutie. Nadat ze haar ouders en broer verliest staat Salama voor een verschrikkelijke keuze: houdt ze haar laatste belofte aan haar broer en vlucht ze samen met haar zwangere schoonzus, of blijft ze vechten voor haar moederland en de revolutionairen die het verdedigen? Haar wanhoop en trauma nemen al gauw de vorm aan van Khawf, een denkbeeldige metgezel die altijd bij haar is en haar uiteindelijk overtuigd om het land te verlaten. Maar dan komt Salama onverwacht een oude bekende tegen, en plots lijkt het nog veel minder vanzelfsprekend om haar land achter te laten…

Een prachtig maar verschrikkelijk verhaal

Ik ben meestal vrij trots op het feit dat ik de meeste plotwendingen wel zie aankomen, maar dit boek heeft me enorm doen verschieten. Deze twist zag ik TOTAAL niet aankomen. Mijn arme hart…

Normaal gezien lees ik voornamelijk fantasy, dus dit boek was zeker niet een typisch boek voor mij, maar toch hield ik er enorm van. De schrijfstijl is prachtig, het verhaal laat je niet los, en de auteur slaagde prima in haar opzet, namelijk de toestand in Syrië meer zichtbaar maken. Ik wist natuurlijk dat er een oorlog was, maar ik wist er eigenlijk niet het fijne van. Dit boek zette me aan om meer te leren over de oorsprong van de revolutie en de status van het conflict, en over Syrië in het algemeen. Toen ik deze zomer in de Middellandse Zee ging zwemmen, was dit verhaal het eerste waar ik aan moest denken, zo’n indruk heeft het achter gelaten.

Ik kan alvast niet wachten om meer verhalen van deze auteur te lezen! Zonder twijfel: vier op vijf edelstenen.

Leeftijdscategorie: Voor een breed publiek

Representatie:  PTSS

Trigger Warnings (klik hier, kan spoilers bevatten) Waarschuwing voor oorlogsgeweld, poging tot aanranding, verlies van familieleden.

Amazon.nl: Paperback Editie

Amazon.nl: eBook Editie

Fairyloot brengt zeer binnenkort een speciale editie van dit boek uit, in hun collectie “Mortal Editions”. Deze editie heeft een boekblok met een mooi citroenen motief, een kaft met kleurvariant, folie op de harde kaft en illustraties op de schutbladen. Verder zal het boek ook gesigneerd zijn.

In deze post wil ik graag het werk van enkele andere auteurs uit het MENA in de verf zetten.

Ten eerste, Een bijna eindeloze afstand door de geweldige Tahereh Mafi, vooral gekend van de Shatter Me Serie. Dit boek gaat over hoe het leven was/is als jong moslimmeisje in de Verenigde Staten na de aanslagen van 9/11. Dit was één van de eerste hedendaagse verhalen voor Young Adults dat ik ooit las en hoewel ik oorspronkelijk dacht dat het niet zo mijn ding ging zijn, verloor ik me snel helemaal in het verhaal. Tehereh Mafi is sindsdien een auteur waarvan ik elk boek wil lezen. Mijn recensie kan je hier terugvinden.

Ten tweede, één van mijn favoriete fantasy duologieën: Sands of Arawiya van Hafsah Faizal. Deze serie moet je zeker lezen als je fan bent van sterke vrouwelijke hoofdpersonages, moordenaars met een geweten, geweldige nevenpersonages, en briljante slechteriken. Mijn spoiler-vrije serierecensie kan je hier vinden. Opgelet, deze serie is op dit moment nog niet beschikbaar in het Nederlands!