Recensie: American Royals Serie – Katharine McGee

American Royals Banner
American Royals Banner

Eén van mijn allereerste blogposts was een recensie van American Royals, het eerste boek in de gelijknamige serie door Katharine McGee. Recent las ik deel twee, Majesteit, dus ik begin nu een serierecensie.

Opgelet: Ik zal (gradueel) alle boeken uit de serie bespreken in deze post, maar alles behalve het eerste boek zal ingeklapt zitten zodat je geen spoilers te zien krijgt (tenzij je ze wil, natuurlijk).

American Royals Serie Overview
American Royals Serie Overview

Boek 1: American Royals

Wat als…

het Amerikaanse volk Washington een kroon had aangeboden? Dat is het uitgangspunt van dit romantische eerste deel van de American Royals serie. Het verhaal verkent op een ontspannende maar geloofwaardige manier een alternatieve wending van de geschiedenis van de Verenigde Staten en van “het Huis Washington”. De populariteit en de moderne invulling van het vorstenhuis vertonen een sterke gelijkenis met wat we gewoon zijn van de Engelse Royals op TV.

In het centrum van het verhaal staan de drie door het volk geliefde en door de tabloid veelbesproken koningskinderen: kroonprinses Beatrice en de tweeling prinses Samantha en prins Jefferson. Beatrice, reeds heel haar leven in het keurslijf van de troonsopvolger gedwongen, is een ietwat stijve maar slimme en volhardende jonge vrouw op zoek naar balans tussen haar eigen dromen en haar rol als toekomstig staatshoofd. Hoewel ze de kroon nog niet draagt, weegt deze nu al zwaar door op haar schouders: want hoe doe je dat, als eerst vrouw ooit de troon bestijgen?  Haar zusje Sam, daarentegen, neem alle regels en protocollen met een behoorlijke korrel zout. Haar oudere zus is voor haar in de lijn van successie, dus waarom zou zij niet voluit leven. En dan is er nog Jefferson, de knappe, door het volk vereerde prins, die de harten van menige meid sneller laat slaan.

Wisselend vertelperspectief

Dit boek maakt zeker zijn beloftes van intrige, roddels en luxe waar. De vertelstijl is vlot, herkenbaar en ontspannend. Het is weer een verhaal vol onmogelijke liefdes, mijn absoluut favoriet type romance.

Eén van de leukste elementen vond ik de wisselende verteller: elk hoofdstuk wordt verteld door een ander personage. En niet enkel de koningskinderen komen aan bod. Persoonlijk was ik misschien nog nét een tikkeltje meer geïntrigeerd door de andere verhaallijnen. Zo zijn er Daphne, de ex van Jefferson die niets liever wil dan zijn hart opnieuw stelen en zo haar plekje in de monarchie te verzekeren, en Nina, de beste vriendin van Samantha die ook helemaal weg is van haar knappe tweelingbroer.

Zoek je een ontspannend boek, met een snel ritme en een jonge “glitter & glamour” vibe? Dan zou ik deze serie van Katherine McGee zeker een kans geven. Een dik verdiende vijf op vijf edelstenen:

Boek 2: Majesteit

Samenvatting & Evaluatie (click here)
Ik vond het zeker fijn om boek twee te lezen, maar het heeft me niet omver geblazen zoals boek één dat deed. Het was zonder twijfel een entertainend boek, maar het was gewoonweg niet zo betoverend. Persoonlijk heb ik me niet gestoord aan sommige van de romantische keuzes die de hoofdpersonages maken, hoewel ik weet dat deze veel andere lezers wel ergerden. Eigenlijk vond ik dat die keuzes best nog wel steek hielden. Ik vond het ook nog steeds interessant om het verhaal vanuit verschillende perspectieven te beleven, en ik kan er niet aan doen maar ik voel toch best wel medelijden voor de “slechterik” van het verhaal. Het was een oké boek, maar dit verhaal had duidelijk last van het tweede-boek-syndroom: : 3 edelstenen op 5.

Boek 3: Rivals

Binnenkort meer!

Boek 4: Reign

Binnenkort meer!

Boek 0: Inheritance

Binnenkort meer!

Leeftijdscategorie: Young Adult

Trigger Warnings (klik hier, kan spoilers bevatten) Heel mild. Waarschuwing voor drogering en manipulatie.

Als mijn recensie je geïnspireerd heeft om het eerste boek te lezen, aarzel dan niet om het te bekijken via Goodreads of via de volgende online winkels.

Amazon.nl: Paperback Editie

Amazon.nl: eBook Editie

Hou jij ook van koninklijke romances? Bekijk dan zeker Rood, Wit & Koningsblauw van Casey McQuiston.. Deze romantische komedie vertelt het verhaal van twee jongemannen, presidentszoon Alex van de VS en Prins Henry van het VK, die een vriendshcap moeten verzinnen om de diplomatieke banden tussen hun landen niet in gevaar te brengen. Als ik eerlijk ben werd ik niet weggeblazen door dit boek, maar ik lijk de enige in de hele wereld te zijn die niet zo’n fan was. Als je mijn mening wil horen kan je mijn recensie lezen die je hier vindt.

Een ander, min of meer gelijkaardig verhaal is Boyfriend Material van Alexis Hall. Dit is het verhaal van Luc, de zoon van een rockster, die het “perfecte vriendje” overhaalt om te doen alsof ze een relatie hebben. Deze staat alvast hoog op mijn te-lezen-lijstje en is tevens beschikbaar in het Nederlands!

Ten slotte zou ik je ook nog één van mijn favoriete YA contemporary boeken willen aanraden: Hating Jesse Harmon van Robin Mimna. Dit is het verhaal van een dikker, onpopulair meisje dat besluit om prom queen te worden en is geweldig representatieve (dikker personage, LGBTQ+, neurodiversiteit). Sterk aangeraden aan iedereen! Mijn recensie vind je hier. Dit boek is momenteel nog niet verkrijgbaar in het Nederlands.