Recensie: Hating Jesse Harmon – Robin Mimna

Zodra ik Hating Jesse Harmon van Robin Mimna op Bookstagram zag wist ik dat dit een boek voor mij zou zijn. Een hedendaagse romance met een plus-sized hoofdpersonage, een autistische vriendin en LGBTQ+ nevenpersonage? Dat klinkt toch helemaal als iets voor mij. En ik ben blij dat ik kan zeggen dat het boek aan alle verwachtingen voldeed!

Nogmaals van harte bedankt voor de ARC, Robin!

Hating Jesse Harmon Overview
Hating Jesse Harmon Overview

Hating Jesse Harmon

Het is geen geheim: het populairste meisje van de school wordt prom queen. Maar dit jaar gaat het anders lopen, toch als het aan Frances ligt. Samen met haar vrienden beslist ze dat het hoog tijd is dat het duidelijk wordt dat iedereen kans zou moeten maken om verkozen te worden.

Maar dat is natuurlijk veel gemakkelijker gezegd dan gedaan. Frances zal alle help die ze kan krijgen meer dan nodig hebben wil ze haar plan voorbrengen. En ze al haar aandacht op haar doel moeten richten. Maar ook dat is niet zo eenvoudig, want ze wordt gevraagd bijles te geven aan één van de populairste jongens van de school. Die wel héél anders is dan ze verwachtte…

Een geweldig tienerverhaal

Ik vond Hating Jesse Harmon een geweldig fijn boek om te lezen. De representatie was werkelijk TOP, maar ook het verhaal zelf was super.

Laten we beginnen bij de representatie. Daar ik zelf “godinnen”-afmetingen heb, vond ik het geweldig om eens een boek te lezen met een hoofdpersonage dat een gelijkaardige lichaamsvorm heeft. Dat is toch bijna onvoorstelbaar dat het zo moeilijk is om zo’n boeken te vinden! Daarbovenop vond ik het heel aangenaam dat Frances niet het gemiddelde “Ik ben toch altijd zo lief en aardig”-hoofdpersonage was dat je maar al te vaak tegenkomt in YA boeken. Ze maakt fouten, is behoorlijk opvliegend en is op geen enkele manier perfect. Waardoor ze dat juist wel was <3

Verder waren er ook verschillende LGBTQ+ nevenpersonages en, *tromgeroffel*, een meisje met autisme. Ze was duidelijk op een andere plaats op het spectrum dan ik, maar ik vond het zo leuk om over een neurodivers personage te lezen! We kregen zelfs enkele hoofdstukken vanuit haar perspectief te lezen. Ik was trouwens echt helemaal verkocht aan alle vlindermetaforen <3

Ten slotte was er ook nog een scène waarin paniekaanvallen naar voren werden gebracht. Opnieuw een thema dat me nauw aan het hart ligt. Ik zei het al, dit boek heeft werkelijk alle troeven!

Het verhaal zelf kon ik ook zeker smaken. Het is een feel good, eenvoudig om te lezen en ontspannend boek. Verder waren er ook veel herkenbare momenten, zelfs voor iemand die de middelbare school – gelukkig – reeds meer dan een decennium achter zich liet. Het volgende citaat kwam hard binnen, vandaar dat ik het hier graag wil vermelden. Maar let op, dit is op geen enkele wijze representatief voor de algemene toon van het boek, dit is veel duisterder:

“You can’t hide forever […]. Everyone gets dumped, humiliated, used, and treated like dirt. It’s high school.”

Als ik een verbeterpuntje zou moeten aanduiden, dan zou ik zeggen dat de romance die ontstaat tussen de twee hoofdpersonages een beetje te plots leek. Maar dat weerhield me er zeker niet van om hen aan te moedigen en hun grootste fan te worden. Je zou het boek zeker ook een vijanden-tot-geliefden verhaal kunnen noemen, maar dan wel een heel lichte versie.

Een welverdiende vier op vijf edelstenen!

Leeftijdscategorie Young adult

Representatie: Autisme (<3), mentale gezondheid & LGBTQ+ nevenpersonages

Trigger Warnings (klik hier, kan spoilers bevatten) Mild. Waarschuwing voor pesten en acoholisme (in het verleden).

Als mijn recensie je geïnspireerd heeft om het boek te lezen, aarzel dan niet om het te bekijken via Goodreads of via de volgende online winkels.

Amazon.nl: Engelstalige eBook editie

Robin Mimna - Over de auteur
Robin Mimna – Over de auteur (inhoud van de website van de auteur)

Hating Jesse Harmon deed me op een bepaalde manier terugdenken aan de Heartstopper Series van Alice Oseman. Meer bepaald deed het me denken aan de verfilming daarvan (die ik stiekem veel beter vind dan het origineel). Uiteraard zijn de personages en het verhaal behoorlijk verschillend, maar toch deden de vriendengroep en de “liefheid” van Jesse me hieraan terugdenken. Ik werk momenteel aan een serierecensie, volgt binnenkort!

Als je van Hating Jesse Harmon hield, dan wil je waarschijnlijk ook The Manifesto on How to Be Interesting van Holly Bourne een kans geven. Dat verhaal is tien keer duisterder, maar heeft een gelijkaardige thematiek: een meisje dat besluit om alles om te draaien en populair te worden. Mijn recensie volgt binnenkort. Er bestaat momenteel nog geen Nederlandstalige versie van deze standalone.

Ten slotte zou ik je ook nog graag één van mijn absolute favoriete hedendaagse YA boeken willen aanraden: The Opposite of Falling Apart van Micah Good. Ik hield zo ontzettend veel van dit verhaal! Het boek gaat over een jongen met slechts één voet en een meisje met een angststoornis die er samen in slagen om het geluk te vinden *zwijmel* echt zo mooi! Mijn recensie kan je hier lezen. Jammer genoeg bestaat ook van dit boek momenteel nog geen Nederlandstalige versie.