Recensie: Een eed zo duivels – Brigid Kemmerer

A Vow so Bold and Deadly Banner
A Vow so Bold and Deadly Banner (van de uitgeverij)

Misschien weet je nog dat ik vanaf hoofdstuk 1 van het eerste boek helemaal gek was op de Vervloekt serie van  Brigid Kemmerer (Mijn recensie van Een vloek zo eenzaam kan je hier vinden). Boek twee verraste me door de plotselinge verandering in vertelperspectief, maar overtuigde me al snel zonder enig probleem (Hier kan je mijn recensie van Een hart zo vurig lezen). Ik was bang dat het einde van deze trilogie mijn hart zou breken, maar ik ben blij dat ik kan zeggen dat ik minstens evenveel hield van het slotdeel, Een eed zo duivels.

A Vow so Bold and Deadly Overview
Een eed zo duivels Overview

Een eed zo duivels

Op het einde van boek twee gaven Grey en Lia Mara een ultimatum aan Rhen: geef je over of we vallen het koninkrijk binnen. Rhen bevindt zich in boek drie in een moeilijke balansoefening: niet alleen moet hij leren om te gaan met het feit dat hij een halfbroer blijkt te hebben, hij moet ook proberen om zijn kroon te behouden en zijn relatie met Harper niet verder op het spel te zetten. Maar de twijfel is gezaaid en het wordt steeds moeilijker om te blijven vechten voor het greintje vertrouwen dat nog tussen hen bestaat.

Maar ook voor Lia Mara en Grey is het leven niet enkel rozengeur en maneschijn. Zij moeten beiden proberen te wennen aan hun nieuwe posities, en dat maakt de naderende oorlog niet eenvoudiger voor hen.

Wanneer de deadline bijna daar is en oude gevaren de kop opsteken, kunnen ze dan een toekomst vinden zonder bloedvergieten? Of kan vertrouwen, eens gebroken, nooit helemaal geheeld worden?

Een geweldig laatste boek

Na de onverwachte wending in vertelperspectief van boek twee was ik echt benieuwd wat Brigid Kemmerer ditmaal zou doen. Ik denk dat ze een goede keuze heeft gemaakt: door tussen de vier hoofdpersonages te wisselen slaagt ze erin om alle losse eindjes mooi aan elkaar te knopen. De stijl blijft vlot en hoewel het verhaal zo goed als niets meer te maken heeft met Belle en het beest blijft het tot op het laatst magisch.

Ik heb zo van deze personages genoten (zeker van Rhen) en het was heel interessant om te kijken hoe alle verhaallijnen opnieuw bij elkaar kwamen. Ik hield erg van de interacties tussen Rhen en Grey, en, raar genoeg misschien, tussen Rhen en Tycho. Harper’s broer Jake ligt me nog steeds minder. Iets te veel een overbezorgde bruut als je het mij vraagt. Maar dat heeft misschien wel iets te maken met zijn verschrikkelijke attitude naar Rhen toe (die ik ergens wel kan begrijpen).

Omdat ik het einde maar niet kon voorspellen hield het verhaal me de hele tijd op het puntje van mijn stoel. Ging dit boek mijn hart breken of niet? Ik ga niet verklappen of het dat wel of niet deed, maar ik kan je wel zeggen dat het opnieuw een geweldig verhaal was!

Net zoals de vorige twee boeken, vijf op vijf edelstenen.

Leeftijdscategorie: Young adult, geschikt voor zowel een jonger tienerpubliek als voor volwassen lezers.

Representatie: Hoofdpersonage met handicap en LGBTQ+ nevenpersonages.

Trigger Warnings (klik hier, kan spoilers bevatten) Heel mild. Waarschuwing voor PTSS en martelingen.

Als mijn recensie je geïnspireerd heeft om het boek te lezen, aarzel dan niet om het te bekijken via Goodreads of via de volgende online winkels. Moest je het boek kopen via onderstaande links krijg ik daarvoor een kleine commissie, zonder dat jij daar extra kosten voor aangerekend krijgt.

Amazon.nl: Nederlandstalige hardcover editie

Amazon.nl: Engelstalige Hardcover editie

Hoewel Een eed zo duivels het laatste boek is van de Vervloekt trilogie heeft Brigid Kemmerer recent aangekondigd dat ze een nieuwe serie aan het schrijven is die zich vier jaar later afspeelt in dezelfde wereld. Boek 1, Forging Silver into Stars, zal het verhaal van Tycho vertellen, die ondertussen bode van de koning geworden is. De publicatie voor het Engelstalige origineel staat gepland op 3 mei 2022. Ik kan echt niet wachten <3 <3 <3 Edit: en ik had gelijk! Het is echt een super boek! Lees mijn recensie hier.

Als jij net zo gek bent van dit verhaal als ik, dan kan het de moeite waard zijn om op zoek te gaan naar de exclusieve hoofdstukken die te vergkrijgen zijn (in het Engels alleszins, ik weet niet of deze ook vertaald werden). Zo kreeg ik bij mijn vroegtijdige bestelling een hoofdstuk vanuit het standpunt van Tycho. Verder is er ook een Waterstone’s Exclusive Edition met een hoofdstuk vertelt door Lilith. Ik heb een bloedhekel aan haar, maar het is zeker de moeite om dit hoofdstuk te lezen!

Fairyloot bracht ook een speciale uitgave uit van dit derde deel. Deze uitgave kwam met een gesigneerde bookplate en bevatte een stoffen bladwijzer. Net als de andere twee delen is deze editie behoorlijk moeilijk te vinden op de tweedehandsmarkt.

Normaal gesproken hou ik het bij het origineel, maar voor deze reeks maak ik graag een uitzondering. De Illustraties in de Nederlandstalige versies van Blossom Books zijn zo prachtig <3:

Een eed zo duivels Illustraties
Een eed zo duivels Illustraties

Brigid Kemmerer heeft recent ook het eerste deel van een andere nieuwe serie gepubliceerd, namelijk Defy the Night. Toen ik mijn Fairyloot editie hiervan aankreeg was ik laaiend enthousiast: ik had helemaal niet door dat het een Robin Hood bewerking ging zijn! Mijn droom werd werkelijkheid. Ik ben altijd al helemaal verkocht geweest aan deze legende en gecombineerd met de magische schrijfstijl van Brigid Kemmerer kan dit niet anders dan een pareltje worden! Mijn recensie lezen jullie hier! (Momenteel is dit boek nog niet verkrijgbaar in het Nederlands.)

Hou jij ook van sprookjes hoven en politieke intriges? Bekijk dan zeker ook de Elfhame serie van Holly Black. Deze trilogie vertelt het verhaal van Jude, een meisje dat ontvoerd wordt naar de elfenwereld. Het verkrijgen van een eigen plekje in deze nieuwe realiteit verloopt niet zonder stoot of slag, maar toch slaat Jude erin om een belangrijke rol aan het hof op zich te nemen. Maar zal ze er in slagen om zichzelf en haar dierbaren veilig te houden in deze wereld vol bedrog en onheil? Ik schreef recent een serierecensie over dit geweldige verhaal. Maak je geen zorgen als je boek één nog niet gelezen zou hebben! De delen over andere boeken zitten verstopt in spoiler tabs, dus je zal geen spoilers tegen komen tenzij je dat zelf wil!