Recensie: Elfhame serie – Holly Black

De Elfhame serie van Holly Black stond al een hele tijd op mijn te-lezen-lijst toen ik afgelopen zomer eindelijk het eerste boek opende. En dat was opnieuw zo’n geval waarbij je denkt “hoe kan het nou dat ik dit nooit eerder las”. Vanaf het begin hebben deze personages hun klauwen in mijn hart geslagen en ze lieten pas lang na het laatste boek los.

Opgelet: Ik zal alle boeken van de serie in deze post recenseren, maar alles behalve het eerste boek zal verborgen staan zodat je geen spoilers te zien krijgt – tenzij je dat wil natuurlijk 😉

Elfhame Overview
Elfhame Overview

Boek 1: De wrede prins

De wrede prins

Toen ze nog een klein meisje was zag Jude hoe haar ouders vermoord werden door een Faerie, die dan ook nog eens de biologische vader van haar oudere zus bleek te zijn. Samen met haar zussen werd ze door hem meegenomen naar het land van de Faeries en moest ze al gauw leren te navigeren in de gevaarlijke wereld van het Faerie hof. Het kan misschien verleidelijk zijn om wezens te vertrouwen als je weet als ze niet kan liegen, maar Jude leert al snel dat er een groot verschil is tussen de waarheid vertellen en eerlijk zijn. Nu ze zeventien is wil Jude niets liever dan haar plaatsje in deze magische wereld veroveren, al weet ze maar al te goed dat ze er nooit écht zal thuishoren. Zeker niet als het zou afhangen van Prins Cardan. Hij is hartverscheurend mooi en wreed, en wil niets liever dan Jude exact duidelijk maken waarom zij niet in zijn wereld hoort te zijn.

Het perfecte verhaal

Dit boek heeft werkelijk alles waar ik van hou. Een magische wereld gevuld met moreel grijze, slimme personages, een gevaarlijke prins, spionnen, huurmoordenaars, en de politiek aan het hof. Ik heb al vaak gehoord dat mensen klagen dat deze serie geen liefdesverhaal is, maar dat zal ik nooit begrijpen. De romance zou maar een subplot zijn. Eerlijk, de spanning en passie tussen de hoofdpersonages spat gewoon van de pagina’s. Het hele verhaal voelt aan als een potje schaken, gespeeld door twee zeer tactische maar ook wanhopige spelers. Elke zet die ze maken trilt met hun complexe emoties.

Ik begrijp ook niet volledig waarom mensen het eens zijn met de bijnaam van Cardan: de wrede prins. Moest ik één van hen beiden als “wreed” moeten labelen, dan zou ik waarschijnlijk voor Jude gaan. Tuurlijk laat hij soms een slechte kant van zichzelf zien, maar ik vind dat het eerder Jude is die door en door koud is.

Het begin van het verhaal verraste me behoorlijk. Ik kreeg sterke Peter Pan vibes van het eerste hoofdstuk en plots, boem, escaleerde alles. Als je wil weten wat ik bedoel, (her)lees dan maar eens de laatste zin van hoofdstuk 0, hoofstuk 1 en de eerste zin van hoofdstuk 2 😉

Ik hield zo van dit verhaal dat ik onmiddellijk alle versies kocht die ik kon vinden. Oeps? Mijn favoriet is oftewel de tweede Fairyloot versie (mijn perfecte vriendje kocht me de set voor onze 8 jaar samen <3 <3) of de Nederlandstalige gelimiteerde uitgave met de prachtige illustraties. Maar ik moet zeggen, zelfs de normale Engelstalige paperback versie is heel mooi. Deze zit boordevol sprookjesachtige tekeningen en gedichten die de lezer echt helpen om zich helemaal in te leven in deze magische wereld.

Het zal je waarschijnlijk niet verrassen dat ik dit boek 5 edelstenen op 5 gaf:

Boek 1.5: The Lost Sisters

Samenvatting & Evaluatie (klik hier)
Taryn, de tweelingzus van Jude, maakt in boek 1 een paar beslissingen die op zijn minst niet “zusterlijk” genoemd kunnen worden. In deze eNovelle, geeft Holly Black Taryn de kans om haar kant van het verhaal te geven. Zo blijkt dat de zaken zoals gewoonlijk niet zo zwartwit zijn als ze oorspronkelijk leken.

Interessante extra informatie, maar niet cruciaal
Hoewel dit verhaal helpt om ook Taryn’s standpunt beter te begrijpen moet ik toegeven dat ik er weinig mee had. Ik ben misschien niet de grootste fan van Jude, maar Taryn bevalt me nog minder en haar uitleg heeft hier geen verandering in gebracht. Zou ik het aanraden? Ja, indien jij net zoals ik helemaal verkocht bent aan deze wereld. Denk ik dat het cruciaal is om dit te lezen voor je aan boek 2 begint? Neen, helemaal niet.

Opgelet: er bestaat momenteel geen Nederlandstalige versie van deze eNovelle. Ik gaf deze eNovelle de laagste score van de hele serie, slechts 2 edelstenen op 5.

Boek 2: De gevallen koning

Samenvatting & Evaluatie (klik hier)
Op het einde van boek 1 slaagt Jude er niet enkel in om Cardan te misleiden zodat hij koning wordt, ze bindt hem ook aan haar voor een jaar en één dag. Als zijn nieuwe rechterhand moet zij zo snel mogelijk de nieuwe vaardigheden leren die nodig zijn om niet alleen zichzelf, maar ook haar familie en het koninkrijk te beschermen. Maar de deadline komt razendsnel dichterbij en verraders liggen op de loer. Om alles nog dat tikkeltje complexer te maken, merkt Jude dat het steeds moeilijker wordt om haar gevoelens voor haar vijand van weleer te ontkennen.

Een sterk vervolg
Ik hield minstens even veel van dit tweede deel als van het eerste. Cardan’s evolutie is fascinerend (maar nog steeds niet overtuigd door Jude), het verhaal is avontuurlijk en de romantische spanning wordt mooi beschreven. Ik werd totaal weggeblazen door de laatste hoofdstukken, maar dat laat ik je zelf ontdekken.

Sterk aangeraden: 5 edelstenen op 5.

Boek 3: De verbannen koningin

Samenvatting & Evaluatie (klik hier)
Jude is verloren in de wereld van de sterfelijken, wanneer ze tot Faerie koningin gekroond en quasi onmiddellijk verbannen werd. Ze doet hier en daar wel wat Faerie klusjes, maar ze kan niet wachten om terug te keren naar haar koninkrijk en Cardan met zijn verraad te confronteren. Maar dan staat haar zus Taryn plots voor de deur. Hoewel de gebeurtenissen van de vorige boeken voor veel spanning tussen hen beiden gezorgd hebben, ziet Jude haar kans schoon om terug naar huis te gaan en besluit ze de hand uit te reiken. Maar haar wereld is niet zoals ze deze herinnerde: een duistere vloek bedreigd alles wat haar lief is….

Een goede finale
Ik was totaal niet zeker hoe dit boek zou eindigen, maar ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was. De personages zetten hun persoonlijke ontwikkelingen verder, en hoewel ik de acties van Jude meestal absurd blijf vinden hield ik enorm van hun relatie. Schrijf a.u.b. snel meer over Jude & Cardan, Holly Black! PS: De brieven van Cardan zijn te lezen in de Barnes & Noble editie. Zeker een aanrader!
Een prachtig slot: 5 edelstenen op 5.

Boek 3.5: How the King of Elfhame Learned to Hate Stories

Samenvatting & Evaluatie (klik hier)
De verhaal speelt zich af na het einde van het laatste boek, hoewel een groot deel flashbacks naar Cardan’s kindertijd en jeugd zijn. Dit is de enige keer dat we zijn kant van het verhaal te horen krijgen, en echt, ik HOU zo van dit boek. De illustraties zijn prachtig en het hele verhaal voelt aan als een sprookje. Zoals de titel al doet vermoeden gaat dit boek over een reeks gebeurtenissen die verklaren waarom Cardan later in zijn leven niet bepaald fan is van verhalen. Hoewel dit verhaal geen deel uitmaakt van de trilogie is het echt een aanrader om het verhaal ten volle te begrijpen. Opgelet: er bestaat momenteel geen Nederlandstalige versie van deze novelle. PS: er zijn zoveel prachtige uitgaves van deze novelle! En ze zijn zo mooi als je ze allemaal naast elkaar zet. Je hebt de normale witte uitgave, de zwarte Barnes & Noble Exclusieve uitgave of de Waterstones Exclusieve uitgave, the paarse Fairlyoot uitgave en de groene Owlcrate uitgave. Een schattig verhaaltje voor zij die nog geen afscheid willen nemen van deze personages: 4 edelstenen op 5.

Leeftijdscategorie: Young adults, maar zeker ook geschikt voor een ouder publiek.

Trigger Warnings (klik hier, kan spoilers bevatten) Heel mild. Waarschuwing voor dood van ouders, pesterijen, vernedering en kindermishandeling.

Als mijn recensie je geïnspireerd heeft om het boek te lezen, aarzel dan niet om het te bekijken via Goodreads of via de volgende online winkels. Moest je het boek kopen via onderstaande links krijg ik daarvoor een kleine commissie, zonder dat jij daar extra kosten voor aangerekend krijgt.

Amazon.nl: Nederlandstalige Hardcover Editie van De wrede prins

Amazon.nl: Engelstalige eBook Editie van The Lost Sisters

Amazon.nl: Engelstalige Paperback Editie van de volledige trilogie

Amazon.nl: Engelstalige Hardcover Editie van How the King of Elfhame Learned to Hate Stories

Zou je graag het eerste boek bespreken in je klas of in je boekenclub? Dan heb je geluk! De uitgever heeft namelijk een boekenclub gids opgesteld die hier je gratis kan downloaden (Engelstalig).

Of zou je liever graag eerst een stukje van het verhaal beluisteren? Ook dat kan! Klik hier voor een Engelstalige audio file van de uitgever.

Er zijn enkele prachtige sets van deze serie beschikbaar op de tweedehandsmarkt. Maar pas op, deze zijn allemaal behoorlijk duur! Litjoy heeft bijvoorbeeld de Cruel Prince Collection, die bestaat uit officiele goodies (v.b. een mok, sokken, pins) en speciale edities in een box set. Deze box bevat alle vier de boeken, en deze hebben nieuwe kaften, tip-in illustraties (enkel de trilogie), handgeschreven annotaties van de auteur, digitale handtekeningen, en vergulde boekblokken. Verder bevat de novelle uit deze box ook exclusieve content, werden alle boeken geprint op zuurvrij papier, en is de box zelf volledig geïllustreerd. Je kan waarschijnlijk wel snappen dat deze set ENORM duur is.

Fairyloot publiceerde ook enkele mooie edities van deze serie. In januari 2018 voegden ze een normale versie van het eerste boek toe aan hun YA boekenbox (met daarbij een gesigneerde bookplate). Later hebben ze van alle vier boeken een speciale editie gemaakt (drie daarvan werden apart verkocht, terwijl het derde boek deel uitmaakte van een speciale box met goodies. De trilogie werd achteraf ook nog verkocht als set). Deze edities hebben een exclusieve kaft met folie, een boekblok met motief, stoffen bladwijzers, en de set bevatte tevens twee gesigneerde bookplates.

Ben jij ook zo verkocht aan de magische werelden van Holly Black? Dan heb ik goed nieuws! Ze schreef namelijk nog een andere serie die plaatsvindt in Faerie, namelijk de Faerie serie. Boek één, Water, laat ons kennis maken met Kaye, een moderne nomade. Ze trekt rond met de rock band van haar moeder, maar wanneer het noodlot toeslaat moet zij gedwongen terugkeren naar haar ouderlijk huis. Maar niets is zoals het lijkt: plotseling bevindt ze zich middenin een oorlog tussen twee rivaliserende koninkrijken. Ik kan alvast amper wachten om in dit verhaal te duiken! Mijn recensie lezen jullie in de komende maanden.

Op de een of andere manier liet Jude me ook vaak denken aan twee andere geweldige fantasieseries die ik reeds lang geleden las. Aan de ene kant moest ik steeds denken aan de Koningin der Fantasie, Robin Hobb, en haar geweldige Boeken van de Zieners. Aan de andere kant deed dit verhaal me ook deken aan Luck in the Shadows, het eerste boek van de Nightrunners serie van Lynn Flewelling (Momenteel nog niet beschikbaar in het Nederlands). Ik heb geen van beide series reeds gerecenseerd maar ze zijn beide geweldig. Als je ze nog niet las, maak daar dan zeker snel werk van!

Ten slotte deed de politieke intrige van deze serie me ook denken aan de Captive Prince trilogie van C.S. Pacat. Deze serie is mijn meest recente parel die ik vond in de literaire zee. Ik heb ze op een week volledig uitgelezen. Deze serie valt een beetje buiten de normale scope van deze blog, dus het Drakenavontuur van volgende maand zal hiervan in het teken staan. Ik wil hier nog niet te veel over kwijt, maar deze boeken gaan over twee prinsen van rivaliserende landen die ontdekken dat hun lot in elkaars handen ligt indien ze hun rechtmatige plaats op de troon willen opeisen. Hoewel ze veel minder spicy zijn dan je zou denken op basis van de achterflap van boek één zijn deze boeken toch wel zeker voor een volwassen publiek! Momenteel zijn deze nog niet beschikbaar in het Nederlands. Update: Mijn recensie staat nu online!