Recensie: Hof van doorns en rozen serie – Sarah J. Maas

Een paar maanden geleden schreef ik mijn eerste recensie van Hof van doorns en rozen van Sarah J. Maas. Ik heb besloten om nu een serierecensie te schrijven van deze geweldige serie. Dus als je mijn blog reeds een tijdje volgt dan zou het kunnen dat het eerste deel van deze recensie je bekent voorkomt ;).

Opgelet: Hoewel ik meerdere boeken zal bespreken in deze post zal je geen risico lopen op spoilers, want alles behalve het eerste boek zal verborgen zitten. Zo kan je volledig zelf beslissen wat je wel dan niet leest.

ACOTAR series Overview NL
ACOTAR series Overview

Boek 1: Hof van doorns en rozen

Een gekend verhaal

Er is zeker geen tekort aan nieuwe versies van Belle en het Beest, maar Hof van doorns en rozen kan zonder twijfel beschouwd worden als de meest succesvolle herwerking. In het eerste hoofdstuk leren we Feyre kennen, een mensenmeisje dat wanhopig tracht haar familie te helpen door te jagen, zelfs in het midden van de winter. Dit brengt gevaar met zich mee, want door het bos loopt de grens met het elfidenrijk Prythian. Hoewel er een onzichtbare muur is tussen de twee rijken zijn mensen nooit volledig veilig van de wreedaardige elfen. Dus wanneer Feyre per ongeluk een elfide tegen komt aan haar kant van de muur besluit ze het zekere voor het onzekere te nemen en hem te doden.

Feyre leert echter maar al te gauw dat je geen magische wezens kan afslachten zonder daar een prijs voor te betalen. Ze krijgt de keuze: sterven of haar wereld voor altijd achter laten. Ze beslist om Tamlin, één van de High Fae, te vervoegen aan zijn hof. Langzaam maar zeker wordt het duidelijk dat er iets grondig mis is in het magische rijk. Iets dat mogelijk de prille romance tussen haar en haar ontvoerder wel eens vroegtijdig zou kunnen vergallen.

Ontspannend en betoverend

Ik ben niet bepaald nieuw in de sprookjesbewerkingswereld, maar ik moet zeggen dat ik dit boek echt gewaardeerd heb. Er zijn duidelijk elementen die verwijzen naar het klassieke Belle en het beest verhaal, maar je hebt als lezer geen déjà vu om de vijf pagina’s. Verder vond ik het ook tof dat er nog andere verhalen en personages in verweven zaten, zoals Tam Lin (uit Schotse ballades) en Ten oosten van de zon, ten westen van de maan (een Noors sprookje).

Hof van doorns en rozen was nochtans niet mijn favoriete deel van de serie. De schrijfstijl van Sarah J. Maas is snel en eenvoudig te lezen, maar ik moest er toch even aan wennen. Het voelde een beetje amateuristisch in het begin. Het hielp ook niet dat ik niet al te gek ben op Feyre (Sorry Feyre, zelfs na alle boeken te hebben gelezen ben ik nog steeds niet je grootste fan). Ik weet dat iedereen verlangt naar sterke vrouwelijke hoofdpersonages, maar Feyre komt soms een beetje over als een koppende tiener en daardoor kon ik nooit echt een band met haar vormen.

Maar zodra Lucien in het verhaal kwam was ik helemaal verkocht. Hij is een van de hovelingen van het Lentehof en ik kan zijn gevoel voor humor echt wel smaken (hij is vervloekt zodat hij steeds een vossenmasker op heeft, dat zegt genoeg over zijn persoonlijkheid, neem ik aan?). Ik was ook erg geïntrigeerd door de hoven. Vier daarvan zijn verbonden aan de seizoenen en drie aan de zon (namelijk het Hof van de Nacht, het Hof van de Middag en het Hof van de Ochtend). Tamlin is de heer van het Lentehof, wat de typische sprookjessfeer van een landhuis met mooie rozentuinen met zich mee brengt. Erg leuk allemaal, maar aangezien ik eerder een nachtwezen ben was ik vooral geïnteresseerd in het Hof van de Nacht. Ik werd niet teleurgesteld 😉

Ik las dit boek uit in twee dagen omdat ik het gewoon weg niet kon neerleggen. Eens ik in het verhaal getrokken was moest ik weten hoe het zou aflopen. En dan moest ik natuurlijk deel twee bestellen. Opgepast als je aan deel één wil beginnen: grote kans op verslaving!

Ik geef dit boek vier op vijf edelstenen:

Boek 2: Hof van mist en woede

Samenvatting & Evaluatie. Opgelet: Spoilers! (klik hier)
Ik was niet van mijn sokken geblazen door deel één, hoewel ik het een goed boek vond. Groot was dan ook mijn verbazing toen ik helemaal ondersteboven was van Hof van mist en woede. Na de gebeurtenissen van boek één leren Tamlin en Feyre om te gaan met de horrors die ze hebben meegemaakt. Hierdoor is er een sterke PTSS thematiek aanwezig in het tweede boek. Maar plots wordt Feyre’s wereld op zijn kop gezet, en belandt ze in het Nachthof met de mysterieuze en knappe Rhysand. Ik was echt verzot op het Hof van Dromen (net zoals waarschijnlijk 95% van alle fans). Hun onderlinge interacties, hun vriendschap, Velaris, ‘t is gewoon allemaal zo mooi en magisch. De aanwezigheid van Rhys is natuurlijk ook een mooie plus. Ik had sommige van de plotwendingen totaal niet verwacht en ik ben erdoor een echte fan geworden! Boek één was een bewerking van drie verhalen en dan vooral van Belle en het beest, maar dit boek blaast een Griekse mythe nieuw leven in, namelijk het verhaal van Hades & Persephone. Hades, de God van de Onderwereld (Rhys) wordt verliefd op de mooie Persephone (Feyre) en ontvoert haar naar zijn wereld om met haar te trouwen. Hij sluit dan een deal met Demeter en Zeus waardoor Persephone de rest van haar leven deels in de onderwereld, deels op aarde zal doorbrengen. Wanneer zij teruggaat naar de aarde, start de lente (vandaar dus ook het Hof van de Lente van Tamlin); wanneer zij naar de onderwereld terugkeert, start de winter.

Zonder twijfel mijn favoriet van de eerste 3,5 boeken: 5 edelstenen op 5.

Boek 3: Hof van vleugels en verwoesting

Samenvatting & Evaluatie (klik hier)
De oorlog nadert en dreigt alles waar Feyre van houdt te verwoesten. Welke High Lords zijn te vertrouwen als bondgenoten en welke spelen slechts een spel? Boek twee blijft mijn favoriet, maar ik vond boek drie ook onmogelijk om neer te leggen.

Vandaar opnieuw een welverdiende 5 edelstenen op 5.

Boek 3,5: Hof van ijs en sterren

Samenvatting & Evaluatie (klik hier)
Ken je de kerstafleveringen die men typisch maakt voor Britse Tv-series? Dit boek deed mij daar sterk aan denken. Het is een mooi verhaaltje dat enkele open punten van de oorspronkelijk trilogie mooi afsluit. Ik las dat veel fans niet overtuigd waren door deze novelle, maar ik had er zelf geen enkel probleem mee. Het is snel en schattig, en ik zou zeker aanraden om dit verhaal niet over te slaan voor je naar Hof van zilveren vlammen gaat.

Dus opnieuw: 5 edelstenen op 5.

Boek 4: Hof van zilveren vlammen

Samenvatting & Evaluatie (klik hier)
Net zoals de meeste lezers had ik mijn bedenkingen over een boek dat niet ging over Feyre en Rhys. Maar hoewel de meeste fans een bloedhekel hebben aan Nesta viel dat bij mij wel mee. Vond ik haar aardig? Neen, niet echt. Maar ik wou haar ook de ogen niet uitsteken, wat wel het geval lijkt te zijn voor de meeste fans. En raad eens? Dit boek werd al snel mijn tweede favoriete boek uit de hele serie. Ik hou zo van Cassian & Azriel, en al helemaal van hun relatie met Nesta en Gwen respectievelijk. Ik hield ook enorm van de vriendschap die ontstaat tussen de vrouwelijke personages. Laat dit boek zeker niet aan de kant liggen omdat je Nesta niet leuk vindt! Dat ga je je echt beklagen (en je zou de beste pikante scènes van deze hele serie missen!)

Dus opnieuw: 5 edelstenen op 5.

Leeftijdscategorie: New Adult

Representatie:  Homoseksuele en biseksuele nevenpersonages, PTSS

Trigger Warnings (klik hier, kan spoilers bevatten) Waarschuwing voor drogeren, emotionele mishandeling, geweld en manipulatie.

Als mijn recensie je geïnspireerd heeft om het boek te lezen, aarzel dan niet om het te bekijken via Goodreads of via de volgende online winkels.

Amazon.nl: Hof van doorns en rozen paperback editie

Amazon.nl: Hof van mist en woede paperback editie

Amazon.nl: Hof van vleugels en verwoesting paperback editie

Amzon.nl: Hof van zilveren vlammen paperback editie

Amazon.nl: Hof van ijs en sterren paperback editie

Ik weet dat veel mensen twijfelen of ze boek vier wel willen lezen omdat ze het niet fijn vinden dat het niet langer verteld wordt vanuit het oogpunt van Feyre, maar vanuit Nesta en Cassian. Ik zou echter iedereen aanraden om toch Een hof van zilveren vlammen te lezen. Het is mogelijks zelfs mijn favoriete boek in de serie (hoewel het moeilijk is om te kiezen tussen dit boek en Hof van mist en woede). Nesta mag dan niet je favoriete personage zijn op dit moment, ik beloof je dat je daar anders over zal denken eens je dit boek gelezen hebt. Plus, je kan toch nooit genoeg krijgen van Cassian, toch? ; )

Meer zoals dit

Ben jij net zo’n Belle en het Beest fan als ik, dan raad ik je ook zeker Een vloek zo eenzaam van Brigid Kemmerer aan. Dat is één van mijn favoriete versies van het verhaal. Je kan mijn volledige recensie hier lezen.

Tussen de beesten & wilde rozen van Ashley Poston vond ik ook niet slecht. Gek genoeg ben ik online nog nergens “bewijs” tegengekomen dat dit boek ook – hoewel minder uitdrukkelijk – gebaseerd is op Belle en het Beest. Maar het hele verhaal riep gewoon “Belle” op elke pagina. Misschien niet mijn favoriete boek ooit, maar deze is het zeker waard om te lezen en ik ben trots dat het deel uit maakt van mijn collectie. Mijn recensie lees je hier.

Voor de liefhebbers van elfen raad ik ook zeker de Elfhame serie van Holly Black aan. Deze serie ligt me zo nauw aan het hart! Het verhaal gaat over een mensenmeisje opzoek naar haar plaats in de magische wereld waarin ze opgroeide. Hoe doet ze dat? Door gevaarlijke politieke spelletjes te spelen aan het hof, natuurlijk! En dan is er nog Prins Cardan, even onbetrouwbaar als hij knap is en haar aartsvijand. Benieuwd? Lees dan zeker mijn spoiler-vrije serierecensie!

Zelf heb ik het nog niet gelezen, maar ook A Deal with the Elf King van Elise Kova wordt aangeraden als een losstaand verhaal perfect voor de fans van de Hof van doorns en rozen serie. Dit boek neemt de lezer mee naar een wereld waar het de traditie is dat een menselijk meisje trouwt met de koning van de Elfen. Zij wordt dan door haar nieuwe echtgenoot meegenomen naar een gevaarlijk rijk dat nooit bedoeld was voor mensen. Dit boek bestaat momenteel niet in het Nederlands.

Ten slotte, zou ook  Uit bloed en as van Jennifer L. Armentrout een aanrader zijn voor mensen die houden van het werk van Sarah J Maas. Deze serie gaat over een gevallen koningkrijk en een Maiden die vanaf haar geboorte de toekomst van het rijk op haar schouders heeft rusten. Deze staat heel hoog op mijn lijstje!